consumer relationship marketing (CRM), magyarul fogyasztói kapcsolati marketing
A B2C kommunikáció olyan formája, amelyhez a gyártó/forgalmazó nem használ klasszikus médiumokat televíziót, rádió, mozit, sajtóterméket, óriásposztert, hanem egyedi, vonal alatti (BTL) kommunikációs csatornákat vesz igénybe üzenetének a fogyasztóhoz való eljuttatásához.
Fontos, hogy a CRM nem elsősorban az új ügyfelek és vásárlók megszerzésére helyezi a hangsúlyt, az ilyen marketingben ugyanolyan fontos a már meglévő fogyasztókkal való kapcsolattartás, az ő folyamatos tájékoztatásuk, az első fogyasztási aktus utáni kommunikáció (az ú.n. follow-up).
A CRM eszköztára igen színes, és az információtechnika gyors fejlődésének köszönhetően folyamatosan bővül. A már meglévő fogyasztókkal való kapcsolattartásra szolgál a céges és termék [website]?, a nyomtatott és elektronikus hírlevél, az ügyfél-adatbázisok, a fogyasztói klubtagság, a régi vásárlóknak szervezett hűségprogramok, pontgyűjtő akciók, promóciók, rendezvények.