Az ad exchange egy automatizált online hirdetési piactér, ami lehetőséget ad hirdetési felületek vásárlására és eladására. A vásárlói oldalon direkt hirdetők, médiavásárló ügynökségek, DSP-k (demand side platform-ok) vagy akár ad network-ök állhatnak, míg az eladói oldalon a [publisher]?-ek vagy a médiaoldal bármilyen képviselője.
Az ad exchange kialakulása válasz volt arra, hogy az ad network-ök a hirdetők számára nem elég transzparensek, illetve a kiadói oldal számára nem nyújtanak lehetőséget értékalapú árazásra és egyáltalán: kontrollra a hirdetési felületeik árai felett. Az exchange-ek tehát elősegítik a hirdetési helyek adás-vételét úgy, hogy real-time biddingben ([RTB]?) licitálhatnak a hirdetők a felületekre, miközben a kiadói oldal beállíthatja azt a minimumárat, ami alatt nem adja el a reklámhelyet. A RTB maximálisan érdekeltté teszi a médiumokat a transzparenciában, hiszen minél többet tud a felületről a hirdető, annál jobban bízik benne, és annál magasabbra hajlandó értékelni azt, magasabb árat kínálva a licitben. A RTB a másodperc tört része alatt zajlik, az internetfelhasználók nem érzékelik, hogy az általuk látott reklámok megjelenése mögött ilyen összetett folyamatok állnak. Egyes ad exchange-ekben - pl. ContextWeb - a publisher által beállított [asking price]? el nem érése esetén is lehetőség van újabb licitre, amikor folytatódik a licit immár arra, hogy a publisher egyéb ad network-jében elért árakat meghaladják. Ha ezt az árat sem éri el a licit, akkor az ad exchange nem foglalja le a hirdetési helyet, hanem az "visszadobja" a médiatulajdonosnak. Aki azt vagy a "back up" ad network-jének adja tovább, mint eladatlan inventory-t, vagy saját belső kreatívanyagait futtatja rajta.
A legismertebb exchange-ek:
[Right Media]? (a legelső ad exchange 2005-ös alapítással, ami 2007-től a [Yahoo]? tulajdonában van),
[Microsoft Advertising]? Exchange (korábban adECN),
DoubleClick Ad Exchange (mára a Google tulajdonában),
ContextWeb (korábban ADSDAQ),
AdJug (vezető európai exchange),
AdScale (a legnagyobb német valós idejű online hirdetési piactér).
Kapcsolódó hivatkozások:
Forrás: Neo Interactive online marketing ügynökség