A "klasszikus reklámügynökség egyik leggyorsabban fejlődő részlege a médiaosztály, azaz a média volt. A múlt idő használatát nem az indokolja, hogy temetnünk kell a médiát, sőt. Az egykori médiarészlegek döntő többsége - elsősorban a nemzetközi ügynökségek esetében - mára ugyanis levált a full service reklámügynökségről, és önálló céggé, médiaügynökséggé alakult.
Hogy is kezdődött? Egy reklámkampány elkészítésénél magától értetődő volt, hogy a reklámok hatékony elhelyezéséhez is szakemberek kellenek. A médiaosztályokat az az igény hívta életre, hogy az elkészült reklámanyagokat el kell juttatni a különböző médiumokhoz, amelyek aztán megjelenítették azokat. Szükség volt olyan kollégákra, akik a médiatulajdonosokkal tartják a kapcsolatot, kialkudják (szakmai szlogenben: lenegózzák) a hirdetési árakat, megrendelik a hirdetési helyeket, és ellenőrzik a számlákat. A reklámügynökségi médiamunka tehát a gyakorlati kérdések megoldását, a mai terminológia szerint a médiavásárlását jelentette. A médiakutatást is felvállaló kutatócégek révén a médiások feladata azonnal kibővült: előtérbe került a reklámok hatékony elhelyezésének kérdése, hol, mikor hogyan és mennyiért érjük el a fogyasztót. Ma, a médiaügynökségek korában a médiások szerepe, léte már megkérdőjelezhetetlen.
Ha az ügynökség úgy határoz, hogy sajtóhirdetésre van szükség:
- A médiatervező dönti el, hogy mely lapokban hányszor, mikor és mennyi ideig jelenjen meg a hirdetés.
- A médiavásárló ellenőrzi, hogy a tervezett számokban vannak-e reklámhelyek, letárgyalja a megjelenések árát, a helyét, megrendeli a hirdetést.
- A médiavásárló vagy a traffic eljuttatja a nyomdakész anyagot a kiadóhoz.
- Ha megjelenik a hirdetés, a médiavásárló ellenőrzi azt, a ha minden rendben talál, elindítja a számlázási folyamatot.
A médiaosztály, -részleg, -divízió (vagy médiaügynökség) feladata, hogy meghatározza,a hirdetések hogyan helyezhetőek el optimálisan a különböző médiumokban - ezt nevezzük médiatervezésnek -,valamint hogy a tervezett médiumokban az árakat letárgyalja, megrendelje a kampányt , ellenőrizze a reklámmegjelenéseket, majd elindítsa a számlázási folyamatot. A médiamunka a marketingkommunikációs tevékenységnek ugyanúgy szerves része, mint a stratégiai tervezés vagy a kreatívkoncepciók megalkotása: minden döntéshez a hirdetett márka piaci és kommunikációs helyzetének ismerete szükséges.
A médiaosztály, illetve az ügynökség felépítése hasonlít a full service ügynökség többi részlegének szerkezetéhez. Igazgatójának irányítása alatt több ügyfélcsoport, valamint egyéb funkciókat ellátó csapatok is dolgoznak."
Idézet Incze Kinga - Pénzes Anna: A reklám helye 2.0 c. könyvéből, http://www.areklamhelye.hu/