A kérdőív a kérdőíves kutatás eszköze.
A kérdőíves piackutatás egy kötött kérdezési forma, ahol jól átgondolt, előre megfogalmazott egységes kérdésekre válaszolnak a megkérdezettek.
A kérdőívek lekérdezése történhet kérdezőbiztosok által személyesen, vagy telefonon, de akár önkitöltős módszerrel is. Minden esetben a lekérdezés típusának megfelelően kell a kérdőívet elkészíteni, ellátni instrukcióval. A kérdőív tartalmazhat nyitott kérdéseket és zárt kérdéseket.
Összeállításánál törekedni kell arra, hogy a lehető legrövidebb kérdéssorból a lehető legtöbb adatot gyűjthessen össze, szokást tárhasson fel és információt szerezhessen meg a kutató a megkérdezettektől. Szem előtt kell tartani a kérdőív összeállításánál, hogy a megkérdezett milyen élethelyzetben fog találkozni a kérdéssorral (otthon vagy az utcán, egyedül, vagy társaságban stb.). Fontos, hogy a megkérdezett értse a kérdéseket és tudjon rájuk válaszolni, e miatt kerülendők az idegen és szakkifejezések a kérdések megfogalmazásánál. A kérdéssorokat általában név nélkül kérdezik le ezért fontos része a kérdőívnek a szociodemográfiai és társadalmi-gazdasági helyzetre vonatkozó kérdések, melyek a kérdőív végén helyezkednek el. |
Kérdés típusok célja szerint:
|