Piackutatás (Market Research): a piaci lehetőségek felmérését, a belső és külső környezet vizsgálatát jelenti. Területei: hatásvizsgálat, potenciál mérés, részesedés vizsgálat, értékesítés elemzés etc.
"Egy helyi piac viszonylatában a piaci állapotokra , versenyre és fogyasztókra vagy ügyfelekre irányuló elsődleges vagy másodlagos kutatás." (Paul A. Scipione: A piakutatás gyakorlata)
Egy termék/szolgáltatás gyártója/forgalmazója számára a piaci bevezetés illetve a marketingkommunikációs tevékenység megkezdése előtt mindenképpen, azt követően pedig a piaci környzet főbb változásait követően illetve az átfogó saját módosítások előtt javasolt a [piaci szereplők]? minél részletesebb vizsgálata.
A fogyasztók, versenytársak illetve a külső szabályozók adatai közül az utóbbi természetesen nem piackutatás útján szerezhető meg, de a másik két vizsgálandó tényezőről sok értékes információhoz juthatunk ilyen módon.
A marketingkommunikációs tevékenység tervezésekor a saját adatokon és adottságokon túl - mint amilyen pl. a termék minősége és korábbi eladásai - figyelembe kell venni a fogyasztók és versenytársak által alakított piaci helyzetet is. A piackutatás eredményei a következő fontos tényezők meghatározásához járulhatnak hozzá:
- célcsoport
- stílus
- időzítés
- [kommunikációs csatorna]? használat (média és egyéb eszközök)
A versenytárselemzés egyik formája számszerű adatainak (forgalmuk, reklámtevékenységük számszerű adatai) figyelembevétele, azok összehasonlítása. A másik, hogy hirdetéseiket ("kreatívjaikat") önmagukban vizsgáljuk, és ebből próbálunk meg következtetéseket levonni a megcélzott fogyasztói csoportra, a kommunikációs célra és stratégiára vonatkozóan.
A fogyasztói igények és vélemények felmérésének is több módja van. Először is meg kell különböztetni az ún. kvantitatív kutatási módszert és kvalitatív kutatási módszert (azaz mennyiségi és minőségi kutatásokat) az adatfelvétel módja és az abból nyerhető információ formája szerint. Kérdőíves kutatás alkalmazásában a kérdőív kialakításának, a kérdések megfogalmazásának számos módja létezik. Egyetlen kérdést is feltehetünk, ha felugrunk egy nagy kutatócég "omnibuszára" (omnibuszos vizsgálat). Minőségi adatokat személyes mélyinterjúval, esetleg fókuszcsoportos interjúban tudunk begyűjteni.
A kutatási eredményeket azok jellegétől és felhasználási céljuktól függően szöveges elemzés vagy akár grafikonok formájában is véglegesíthetjük, illetve közzétehetjük.