A Wikipedia* szerint az affiliate marketing (a magyar szakirodalomban partnerprogramként is szerepel) egy olyan online marketingtechnika, amelynek során egy üzlet megjutalmazza affiliate partnereit az azok hirdetései erőfeszítései eredményeképpen létrejövő vásárlásokért. A kompenzációs modell alapvetően úgynevezett [CPS]? (cost per sale) alapú, ennek elterjedtsége 80 százalék körüli, a fennmaradó rész valamilyen más tranzakció (például regisztráció) alapú, úgynevezett [CPA]? (cost per action) modell.
Az affiliate jelenti az egyik legtermészetesebb webes reklámozási és értékesítési megoldást az online értékesítési gyakorlatban:
• Tipikus „[hosszú farok]?” technika, amely kisebb látogatottságú, de nagy számban jelen lévő tartalomszolgáltatói piacon, például a felhasználók által szerkesztett/megosztott tartalmak „webkettes” világában ideális.
• A tartalom/hirdetés/termék/vásárlás folyamatok egy rendszerben tartásával sikeresen oldja fel az online hirdetési megoldások értékelésében uralkodó úgynevezett „last click” elvet. (Egy olyan kampányban, ami a célközönséget multiplikáltan éri el, az összes hirdetési értéket az a megjelenés kapja, amelyről a céloldalra kattintottak. Jellemző példa egy márkanévre történő keresés utáni kattintás beárazása, miközben a brandkeresés jórészt a korábbi márkaépítő kampányok eredménye.)
• Márkaépítő és értékesítés-támogató eszköz egyszerre, azaz a brand értékekkel releváns tartalomszolgáltatók fognak jó konverziós eredményeket elérni.
• Nagyban automatizálható, az elszámolás és a kapcsolattartás emberi adminisztrációt alig igényel.
• A tartalomszolgáltató részéről nem igényel semmilyen fejlesztést vagy beruházást, a retailer választhat a saját fejlesztés, illetve kész rendszerek igénybe vétele között.
Az affiliate marketing természetesen nem univerzálisan alkalmazható, de ahol online értékesítésről van szó, ott jó eséllyel a leghatékonyabbak között lesz. Márpedig értékesíteni minden cég szeretne, és egyre többen teszik ezt online.
Más értelemben az affiliate az a személy, vagy cég, aki affiliate programban vesz részt. A programban részt vevő vállalja, hogy jutalék ellenében hirdeti a programot meghirdető cég termékeit, szolgáltatásait.
További szakirodalom a témában: Kevés a fóka, de mennyi az eszkimó? Nagy András cikke az affiliate programokról a Kreatív magazinban jelent meg.