Bezár [x]
Már 2522 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: astroturf
Verzió: 5  
Változtatta: Anonym on-line user
Változtatás dátuma: 2010-02-14 12:46:10
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

Az astroturf vagy astroturfing [gerillamarketing] megoldás.

A szó eredetileg műfüvet jelent. A kommunikációs szakmai jelentése ezen a hasonlaton alapszik, és olyan szervezetet (vagy kampányt) jelöl, amelyet látszólag egy alulról jövő – civil – kezdeményezés hozott létre, de valójában valamilyen politikai-vállalati üzenetet közvetít, függetlenként és pártatlanként adva ki magát.

Az elnevezés a [grassroots] szervezet vagy kampány ellenpárja, és ebből levezetve érthető meg a legjobban.

Az elnevezés a grassroots szervezet vagy [grassroots marketing] kampány ellenpárja, és ebből levezetve érthető meg a legjobban.


A grassroots szervezet civil kezdeményezésre jön létre, és olyan ügy mellett foglal állást, amely fontos a társadalom egy adott körének vagy egészének. Ezek a szervezetek jellegzetesen párt- illetve politikamentesek, az esetek túlnyomó részében nem kötődnek vállalati- vagy profitérdekekhez. Költségvetésük általában alacsony, tisztségviselőik gyakran önkéntes alapon, az ügy iránti elkötelezettségből dolgoznak. A grassroots szervezetek szinte szó szerint a földből, a semmiből növekednek, és törnek a céljuk elérése irányába – akár az egyszerű fűpalánták.

Az astroturf szervezet pontosan az ellenpárja ennek: ezt – leggyakrabban – politikai vagy profitérdekek hozzák létre, ennek megfelelően gyakran nagy költségvetésből is gazdálkodnak. Az astroturf szervezetet – akár a műfüvet – leterítő érdekek ugyanakkor az esetek többségében nagyon rejtetten adják csak nevüket a szervezet tevékenységeihez; vagy nemes egyszerűséggel „elfelejtik” önmagukat is megemlíteni, mint szponzort.

Napjainkban – nagy szerencsénkre – már leáldozóban van a vállalati „astroturf” szervezetek létrehozása: egyre kevesebben merik ugyanis bevállalni a lelepleződéssel járó társadalmi felháborodást, hitelvesztést vagy éppen egy vállalati krízis kirobbanását.

Az astoturfing kifejezés az astroturf szervezetet vagy kampányt létrehozó folyamatot jelenti. Példaként szokták említeni az astroturfingre az "Amikor a farok csóválja" ("Wag the Dog") címe filmet, amely az amerika elnök szexbotrányáról és ezáltal a kompromittált elnökválasztásról a figyelmet elterelni hivatott – tanácsadók és filmproducerek által kitalált és "megvalósított" – háborúról és a háború kapcsán szerveződő mozgalomról szól.









Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta