A Black Friday a karácsonyt felvezető vásárlási szezon egyik legfontosabb eseménye marketing szempontból. Amerikából származik, és 1932 óta a karácsony előtti vásárlási szezon nyitányát jelzi. A Hálaadást követő nap, azaz hagyományosan november negyedik pénteke.
Az üzletek (legyen szó akár online, akár fizikai boltról) ilyenkor különleges akciókkal készülnek. Az amerikaiak közül sokan emiatt szabadságot is ki szoktak venni, hogy aznap vásárolni tudjanak. Egy időben a Black Friday akciókat hirdető üzletek egyre korábban és korábban nyitottak ki aznap, ami már hajnalban sorban álláshoz vezetett.
A Black Friday egészen extrém reakciókat is kihoz a vásárlókból, Amerikában ilyenkor látványos tülekedés szokott kialakulni, a verekedés sem ritka.
Magyarországon a 2010-es években kezdett elterjedni a Black Friday a kereskedők körében. Érdekesség, hogy a magyar piacra elsősorban az e-kereskedők hozták be, így eleinte inkább a Cyber Monday-re hasonlított a hazai Black Friday, a fizikai boltok később csatlakoztak.
A kezdetekben a magyarországi kereskedők is a hagyományos, november végi időpontban tartották Black Friday akcióikat, ám aztán a legnagyobb szereplők elkezdték testre szabni e kereskedelmi szokást. Vannak olyan kereskedők, amelyek egy héttel korábbra tolják az akciózást a "hivatalos" időponthoz képest, és olyanok is akadnak, akik november minden péntekén nagy akciókat hirdetnek.
Az amerikai piac új jelensége, hogy a Black Friday-t kezdik az üzletek állandósítani, és egyre inkább Black Novemberről beszélhetünk.
A kereskedők saját akcióin túl megjelentek a Black Friday akciókat egy helyen összegyűjtő és kereshetővé tevő kezdeményezések. Ilyen például a HelloBlackFriday.