Bezár [x]
Már 2521 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Hirdetés


háttér-televíziózás: "Az elemzések szempontjából célszerű a televíziónézést, vagy mondjuk úgy, a nézés intenzitását három csoportba osztani:

 

- a felületes, eseti nézés mint a tipikus háttér-televíziózás: a bekapcsolt készülék mellett folyó egyéb tevékenységek közben bele-belenézünk egyes műsorszámokba, hogy azután ismét másra terelődjék a figyelmünk; (...)

 

(...) Az Egyesült Királyságban a nyolcvanas években végzett vizsgálatok szerint a bekapcsolt tévékészülék mellett az emberek negyven százaléka mást is csinál a szobában, s csak hatvan százalék volt azok aránya, akik a műsor nézésére összpontosítanak; nagyjából ugyanez az arány volt jellemző az Egyesült Államok televíziós piacára is (Barwise-Ehrenberg, 1988).

 

A háttér-televíziózás aránya az összes nézésen belül a nyolcvanas évekhez képest minden bizonnyal tovább emelkedett, mind a különböző kutatási eredmények, mind a köznapi tapasztalat ezt a következtetést sugallják. A változás pontos mértékét illetően azonban nem árt az óvatosság. A kilencvenes évek végén folytatott egyik kutatás például azt az eredményt hozta, hogy - idézzük: >>A tiszta televíziónézés a szónak abban az értelmében, hogy megszakítás nélkül összpontosítunk egy műsorszámra, ritkaságszámba meg. A legtöbb ember valami mással is foglalkozik, miközben tévézik.<< (Byfield, 2000)

 

Az előbbi megfogalmazásból is kiviláglik, hogy a háttér-televíziózás arányának megállapítása definíciós kérdés is, nem beszélve arról, hogy szintén függ a megfigyelés módszertanától, hisz egyes technikák (napló, megkérdezés, műszeres mérés) alkalmazásával inkább, másokkal kevésbé állapítható meg a nézés intenzitása, háttér és nem háttér jellege közötti különbség.

 

A nézés intenzitása és napi átlagos ideje között a kutatási eredmények szerint határozott tendencia mutatkozik. A sokat tévézők sokszor csak felületesen követik a műsorszámokat (a bekapcsolt készülék a mindennapos életvitel egyik kulisszája, hang- és képi környzete), míg a keveset televíziózóknál jóval gyakoribb a tudatosan kiszemelt műsorszámok figyelmes vagy odaadó nézése."

 

Gálik Mihály: Médiagazdaságtan, Aula, 2003, pp. 247-248.

Hirdetés







Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta