Márkafelépítés:
Történet
A 22 éves Gerard Adriaan Heineken 1863. december 16-án vásárolta meg az 1592-ben alapított Hooiberg nevű amszterdami sörgyárat. A magyarul Szénakazalnak nevezett sörfőzde megvételével kezdődött el a Heineken cég története. A holland főváros környékének 69 sörgyára közül a Hooiberg évi 2100 hordós – mintegy 1000 hektoliteres – kapacitásával már akkor is a legnagyobbnak számított. A cég néhány év alatt megsokszorozta értékesítését, így 1867-re újabb sörgyár építése vált szükségessé, mely a Heineken Bierbrouwerij Maatschappij N. V. – mai nevén a Heineken N. V. – nevet kapta 1873-ban. Egy év múlva Rotterdamban építettek egy újabb sörfőzdét. Gerard Adriaan Heineken elsődleges célként tűzte ki, hogy a lehető legmagasabb minőségi színvonalnak megfelelő sört főzzenek minden alkalommal.
A társadalom tisztelete a Heineken szellemiségének alapértékei közé tartozik, ennek megfelelően a cég mindig is az alkohol felelősségteljes fogyasztását propagálta. Saját laboratóriumot építettek, amely abban az időben a sörgyárak között – világszerte egyedülálló módon – az alapanyagok minőségétől a végtermék tökéletességéig mindent alaposan ellenőrzött. A minőségre alapozó Heineken néhány év alatt világsikereket ért el. A Párizsi Világkiállításon, 1889-ben aranyéremmel díjazták a terméket, a díjat ábrázolórajz ma is részét képezi a sörcímkének. Gerard Adriaan Heineken 1893-ban bekövetkezett halálakor a Heineken már Hollandia egyik legnagyobb és legfontosabb söripari vállalkozása volt, 200 ezer hektoliter éves értékesítéssel. A sikerek alapja a mindig magas minőségű termék mellett a cég pénzügyi erejében, a vásárlókkal kialakított egészséges kapcsolatban és a vezetés kitűnő menedzsmentmunkájában rejlett.
A gyáralapítót fia, dr. Henry Pierre Heineken követte a cég élén. Az utód tudta, hogy az egyének tisztelete komoly motiválóerő, és alkalmazottainak munkakörülményeit és személyes jólétét is szem előtt tartotta. Hollandiában ő indította el az első vállalati nyugdíjalapot. Henry Pierre Heineken a 1930-as évek elején kezdte el a holland piac határain túli területeket is felderíteni, melynek következtében beindult az exporttevékenység, és az ő nevéhez fűződik az első külföldi sörgyári részesedés megszerzése is. Az 1930-as években a Heineken cég a távol-keleti pozícióit erősítette, elsősorban vegyesvállalatok alapításával. Szingapúrban a Fraser & Neave céggel együtt 1931-ben megalakították a Maláj Sörgyárat. Asian Pacific Brewery – APB – néven ez a sörgyár a mai napig meghatározó jelentőségű az ázsiai piacokon. Az export a II. világháború után a Heineken egyik legfontosabb tevékenysége lett, mivel a többi holland céghez hasonlóan a háború pusztításai utáni fellendüléshez külföldi valutára volt szüksége. Elsődleges célponttá az afrikai, s ezen belül is a nyugat-afrikai országok váltak. A behozatali vám emelkedése az 1940-es évek végén arra ösztönözte a Heinekent, hogy a beszállítást helyi gyártással váltsa fel.
A cég rekordokat döntött meg az ’50-es és ’60-as években a hazai értékesítési mennyiségekkel és az exportvolumennel is. A hazai és a nemzetközi erőket jelentősen erősítette Hollandia két legnagyobb söripari cégének, a Heinekennek és az Amstelnek az 1968-as egyesülése. A ’70-es és ’80-as években Európa vált a legfontosabb célpiaccá. A kontinens söripari cégeiben többségi részesedés megszerzése volt a terjeszkedés elsődleges módszere. Latin-Amerikában is hasonló technikát követett a cég. Az Argentinos Quilmes-csoport Argentínában, Uruguayban, Paraguayban, Chilében és Bolíviában, a Kaiser-csoport Brazíliában növelte a piaci részesedést. 1990-ben a Heineken teljes egészében felvásárolta a Van Munching & Co. céget – mai nevén Heineken USA –, mely napjainkig a Heineken márka egyetlen importőre az Amerikai Egyesült Államokban.
A termék
Dr. Elion, a Louis Pasteur professzor iskolájában végzett tudós 1886-ban felfedezte az azóta híressé vált, és a Heineken számára kizárólagos felhasználási joggal bíró „A” sörélesztőt, amely még a mai napig is az egyik legfontosabb alkotóeleme a Heineken sörnek, meghatározva a termék egyedi ízét. A Heineken sör lényegében utánozhatatlan lett, mivel az „A” sörélesztő-kultúra féltve őrzött titok. Ez az alapanyag indítja el az erjedési folyamatot, s meghatározza a Heineken sör különleges ízét, zamatát és színét. Az „A” sörélesztő alakítja át a sörcefrét friss sörré. A mai napig kizárólag természetes alapanyagokat használnak fel, tiszta malátát, válogatott komlót, kristálytiszta, adalékanyagok nélküli vizet. Az előírásos főzési és szűrési időket pontosan, körültekintően és megalkuvás nélkül betartják.
Link