Intézményi kommunikátor
Az intézményi kommunikátor egy gyűjtőfogalom, mely magába foglalja az adott szervezet összes, a vállalati kommunikációval közvetve vagy közvetlenül kapcsolatba hozható szakterületet. Amennyiben egy adott szervezetnél egyetlen személy felel a vállalatot érintő összes kommunikációs szakterületért, akkor nevezzük intézményi kommunikátornak. A vállalati gyakorlatban azonban csak elvétve találni példát kinevezett intézményi kommunikátorra, sokkal inkább jellemző, hogy az egyes szakterületeket külön-külön szétválasztva felügyelik közép- vagy felső szintű vezetők.
Az intézményi kommunikátor egy adott cég/szervezet legfelső vezetésének tagja. Feladata a vállalatot közvetlenül vagy közvetetten érintő összes külső és belső kommunikációs folyamat irányítása, szervezése, összehangolása és ezek eredményeinek összefoglalása a menedzsment részére. Hatáskörébe tartozik a PR tevékenység a reklám és a marketing kommunikáció felügyelet éppúgy, mint a rendezvényszervezés. Az intézményi kommunikátor határozza meg a külső és belső kommunikáció formáit és kiterjedtségét, ám azok operatív vezetését az egyes egységek igazgatói / középvezetői látják el. Folyamatosan kapcsolatban áll a szervezet összes részegységének vezetőjével, valamint aktív szerepet vállal a cég emberi erőforrás stratégiájának kialakításában. Az Intézményi kommunikátornak rendelkeznie kell újságírói, PR és felsővezetői gyakorlattal.
A gyakorlatban alkalmazza a vezetéselmélet megállapításait, operatívan részt vesz a szervezet egészét érintő döntések előkészítésében, melyekhez háttérinformációkat gyűjt és oszt meg a szervezet felső vezetőivel. Hatékonyan alkalmazza a konfliktus- és feszültség megoldási technikákat. Folyamatosan figyelemmel kíséri a cég ügyfeleinek reakcióit, melyekre szükség szerint azonnali reakciókkal válaszol. Jellemzően az intézményi kommunikátor az adott cég honlapjának főszerkesztője, és gyakran ő maga látja el a szóvivői feladatokat is. Kiterjedt média kapcsolatokkal rendelkezik, és napi szintű kapcsolatot ápol a médiumok szerkesztőségeinek vezetőivel.
Főbb feladatai:
· az adott szervezetben a kommunikáció legmagasabb szintű vezetése, irányítása, felügyelete
· a szervezet külső és belső kommunikációs folyamatainak megtervezése, összehangolása
· folyamatos kapcsolattartás a szervezet nagyobb egységeinek vezetőivel
· a szervezet tagjai részére közösségi programokat megszervezése
· a menedzsment részére képességfejlesztő tréningek megszervezése
· rendezvényszervezés (pl. sajtótájékoztató, sajtó háttérbeszélgetés)
· prezentációkészítés a felső vezetés részére
· honlap felügyelete / szóvivői feladatok ellátása