Bezár [x]
Már 2521 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: machinima
Verzió: 3  
Változtatta: rob3rt
Változtatás dátuma: 2010-09-30 19:39:45
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

A machinima (ejtsd: masinima) olyan kompjúter-animációs film, amely előállításához valósidejű, 3D-s grafikai renderelő motort használnak a „masinimisták”, és amely film egy-egy számítógépes játék grafikáját használja története életre keltéséhez. A legelső machinimák (még nem ezen a néven) 1992-ből, a Stunt Island nevű játékból eredtek, ahol a játékosok „filmre rögzíthették” saját repülős kaszkadőrmutatványaikat úgy, hogy maguk helyezhették el a kamerákat a játék különböző pontjain, és vághatták utólag össze a produkciót. Ám mivel a minifilmeket csak magában a játékban lehetett megtekinteni, nem vált szélesebb körben ismertté az új műfaj.

A machinima kifejezés az egyik legismertebb masinimistától, Hugh Hancocktól ered – a „machine” és „cinema” kifejezések összevonásából (egyben az „animáció” szóra is emlékeztetve) –, amellyel 2000-ben elindította a machinima.com weboldalt. Korábban ez az animációs technika „Quake movies” néven volt ismert, utalva a Quake nevű népszerű FPS (first person shooter), azaz „belső nézetű lövöldözős” videójátékra, illetve arra a gyakorlatra, hogy a játékszoftverek bemutatója ilyen formában készült. Kezdetben – a Quake mellett pl. a Doom című játéknál is – ezek a felvételek speedrun-okat vagy quickdone-okat (azaz a játék egy-egy szintjének vagy a teljes játéknak a leggyorsabb teljesítési kísérletét) és többszereplős csatákat, versenyeket dokumentáltak, majd már önálló, a játék témájától elszakadó történeteket bemutatva váltak Quake mozikká, mint amilyen a négyórás Seal of Nehahra. Az ilyen, úgynevezett „storyline” filmeket tekinthetjük „valódi” machinimáknak, amikor a játék már csak a történet környezetét, "platformját" jelenti, és a filmkészítés folyamata igen hasonlatos a hagyományoséhoz az előkészítési, a forgatókönyvírói, operatőri, rendezői vagy például vágómunka tekintetében.
Miután a gyakorlat egyéb játékokra és szoftverekre is kiterjedt, – kinőve a csak az adott játékban lejátszható formátumokat – szabvány filmformátumokra átalakítva hamarosan bekerült a mainstream médiába is, egészen akár tévésorozatok vagy reklámok formájában.

A machinima kifejezés az egyik legismertebb masinimistától, Hugh Hancocktól ered – a „machine” és „cinema” kifejezések összevonásából (egyben az „animáció” szóra is emlékeztetve) –, amellyel 2000-ben elindította a machinima.com weboldalt. Korábban ez az animációs technika „Quake movies” néven volt ismert, utalva a Quake nevű népszerű FPS (first person shooter), azaz „belső nézetű lövöldözős” videójátékra, illetve arra a gyakorlatra, hogy a játékszoftverek bemutatója ilyen formában készült. Kezdetben – a Quake mellett pl. a Doom című játéknál is – ezek a felvételek speedrun-okat vagy quickdone-okat (azaz a játék egy-egy szintjének vagy a teljes játéknak a leggyorsabb teljesítési kísérletét) és többszereplős csatákat, versenyeket dokumentáltak, majd már önálló, a játék témájától elszakadó történeteket bemutatva váltak Quake mozikká, mint amilyen a négyórás Seal of Nehahra. Az ilyen, úgynevezett „storyline” filmeket tekinthetjük „valódi” machinimáknak, amikor a játék már csak a történet környezetét, "platformját" jelenti, és a filmkészítés folyamata igen hasonlatos a hagyományoséhoz az előkészítési, a [forgatókönyv író]i, [operatőr]i, [rendező]i vagy például [vágó]munka tekintetében.
Miután a gyakorlat egyéb játékokra és [szoftver]ekre is kiterjedt, – kinőve a csak az adott játékban lejátszható formátumokat – szabvány filmformátumokra átalakítva hamarosan bekerült a [mainstream médiá]ba is, egészen akár tévésorozatok vagy [reklám]ok formájában.


A machinima az egyéb filmkészítési műfajokhoz képest szimplább, ami által olcsóbb, de egyben kevesebb lehetőséget is nyújt a (művészi) kifejezésre. Az, hogy valósidejű, a költséghatékonyság mellett egyben rugalmasságot és gyorsaságot is jelent a jobb minőségű, „elő-renderelt”, filmkockáról-filmkockára készített számítógépes animációkhoz képest. A hagyományos filmekhez képest pedig a virtuális színészet jelent olcsóbb megoldást, nem beszélve a fizikai határok és veszélyek nem-létéről.
Mivel a machinimákat nagyon gyakran az egyes – jogdíjas – számítógépes játékok szoftverében lévő digitális eszközökkel készítik, ezáltal ezek a filmek származékos termékek, ami esetenként jogi kérdéseket vet fel. A helyzet ellentmondásos, ugyanis többször éppen maguk a játékgyártók ösztönzik a saját környezetükben elkészített machinimák létrehozását, például a Halo3-ba beépített videószerkesztési és utórögzítő kamerák beállítását biztosító fícsörökkel.

Mivel a machinimákat nagyon gyakran az egyes – jogdíjas – számítógépes játékok szoftverében lévő digitális eszközökkel készítik, ezáltal ezek a filmek [származékos termék]ek, ami esetenként jogi kérdéseket vet fel. A helyzet ellentmondásos, ugyanis többször éppen maguk a játékgyártók ösztönzik a saját környezetükben elkészített machinimák létrehozását, például a Halo3-ba beépített videószerkesztési és utórögzítő kamerák beállítását biztosító fícsörökkel.


Nem csak a technika, de legtöbbször a tematika is megmaradt a játékszoftverek világának közelében, az attrakciókat és (jellem)ábrázolásokat onnan kölcsönözve. A legnépszerűbb machimima műfajok a vígjátékok, zenés-táncos klipek, drámák. De politikai megnyilatkozások, kiálltványok is megjelentek ebben a formában, mint amilyen például a kínai internetcenzúrát bíráló War of Interenet Addiction machinima-szatíra a World of Warcraft (WoW) játék stílusában.

Nem csak a technika, de legtöbbször a tematika is megmaradt a játékszoftverek világának közelében, az attrakciókat és (jellem)ábrázolásokat onnan kölcsönözve. A legnépszerűbb machimima műfajok a vígjátékok, zenés-táncos klipek, drámák. De politikai megnyilatkozások, kiáltványok is megjelentek ebben a formában, mint amilyen például a kínai [internet][cenzúrá]t bíráló War of Interenet Addiction machinima-szatíra a World of Warcraft (WoW) játék stílusában.


„Speciális esete a machinimának, amikor profi filmesek használják a videojátékokat látványtervek vagy illusztrációk elkészítésére. George Lucas az Unreal Tournament mozikkal skiccelte az új Star Wars filmek akciójeleneteit a trükkmestereknek, a profi machinima legszebb példája pedig a South Park rajzfilmsorozat Make Love Not Warcraft című része, amihez a játékban zajló jeleneteket a World of Warcraft tesztszerverén vették fel (állítólag rengeteg jelenetet kellett megismételni, mert az arra járó, bámészkodó játékosok belógtak a képbe)”. (Forrás: Index.hu – Machinima, avagy filmforgatás videójátékkal, 2007. április 29.)

„Speciális esete a machinimának, amikor profi filmesek használják a videojátékokat látványtervek vagy illusztrációk elkészítésére. George Lucas az Unreal Tournament mozikkal skiccelte az új Star Wars filmek akciójeleneteit a trükkmestereknek, a profi machinima legszebb példája pedig a South Park rajzfilmsorozat Make Love Not Warcraft című része, amihez a játékban zajló jeleneteket a World of Warcraft tesztszerverén vették fel (állítólag rengeteg jelenetet kellett megismételni, mert az arra járó, bámészkodó játékosok belógtak a képbe)”. (Forrás: [Index].hu – Machinima, avagy filmforgatás videójátékkal, 2007. április 29.)


A reklámipar is megtalálta magának a machinima műfajt.  Például Ho Chee Yue, az [AKQA] nevű nemzetközi [digitális reklámügynökség] szingapúri irodájának alapítója segítette a non-profit AMAS – Academy of Machinima Arts and Sciences (Machinima Művészeti és Tudományos Akadémia) – első ázsiai filmfesztiváljának létrejöttét 2006-ban. Ezzel a „machinima Oscar” Ázsiába is beköltözött. De nem csak közvetett kapcsolódások vannak a reklámszakma és a machinima között. 2010-ben a RuneScape ingyenes multiplayer játék gyártója reklámfilm-versenyt írt ki, amelyben a pályázók RuneScape alatt forgatott reklámokkal vehettek részt.
Ugyancsak érdekes megoldás a Just Cause 2 – The Island of Panau videójáték egyik hirdetése, amely a fiktív Panau sziget légitársaságát, a Panau Air-t hirdeti machinimával. Természetesen a fenti két megoldás nyilván magukat a videójátékokat reklámozza, de nem csak játékgyártók élnek a machinimával. A Volvo V50 modellje egy 8 perces történetet mutatott be (egy rövidebb, reklámszpot-szerű trailerrel kiegészítve) – az Unreal Tournament nevű játék motorja alatt készítve – egy olyan férfiről, aki "belezuhant" a számítógépes játékba. Az autógyártó cég ezzel egy általa szponzorált machinima-versenyre hívta fel a figyelmet.

A reklámipar is megtalálta magának a machinima műfajt.  Például Ho Chee Yue, az [AKQA] nevű nemzetközi [digitális] [reklámügynökség] szingapúri irodájának alapítója segítette a non-profit AMAS – Academy of Machinima Arts and Sciences (Machinima Művészeti és Tudományos Akadémia) – első ázsiai filmfesztiváljának létrejöttét 2006-ban. Ezzel a „machinima Oscar” Ázsiába is beköltözött. De nem csak közvetett kapcsolódások vannak a reklámszakma és a machinima között. 2010-ben a RuneScape ingyenes multiplayer játék gyártója reklámfilm-versenyt írt ki, amelyben a pályázók RuneScape alatt forgatott reklámokkal vehettek részt.
Ugyancsak érdekes megoldás a Just Cause 2 – The Island of Panau videójáték egyik hirdetése, amely a fiktív Panau sziget légitársaságát, a Panau Air-t hirdeti machinimával. Természetesen a fenti két megoldás nyilván magukat a videójátékokat reklámozza, de nem csak játékgyártók élnek a machinimával. A Volvo V50 modellje egy 8 perces történetet mutatott be (egy rövidebb, reklám[szpot]-szerű [trailer]rel kiegészítve) – az Unreal Tournament nevű játék motorja alatt készítve – egy olyan férfiről, aki "belezuhant" a számítógépes játékba. Az autógyártó cég ezzel egy általa szponzorált machinima-versenyre hívta fel a figyelmet.


A klasszikusabb (márka)reklám szpotok formájában és céljából is megjelent a machinima a hirdetési piacon. Ilyen például a Toyota Tacoma hirdetése, amelyben a négykerék-meghajtásos pick-up vezényletével győzik le a tűzokádó sárkányt WoW-környezetben. Az IKEA és a Sims2 játék gyártójának közösen készített machinimája pedig nagyon jó példája a szórakoztató termékbemutatásnak.


A klasszikusabb ([márka])reklám szpotok formájában és céljából is megjelent a machinima a hirdetési piacon. Ilyen például a Toyota Tacoma hirdetése, amelyben a négykerék-meghajtásos pick-up vezényletével győzik le a tűzokádó sárkányt WoW-környezetben. Az IKEA és a Sims2 játék gyártójának közösen készített machinimája pedig nagyon jó példája a szórakoztató termékbemutatásnak.


 

 

Kapcsolódó linkek:














World of Warcraft alatt készült machnimák: www.warcraftmovies.com

World of Warcraft alatt készült machnimák: www.warcraftmovies.com



















 
 









Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta