meggyőzés: vélemény, álláspont elfogadtatása.
A meggyőzés szintjei
- Rábeszélés: tartalmi-logikai és érzelmi érvekkel hat. Hiányos vagy téves a partner meggyőződése, ezért elfogadható érvekkel megváltoztatható. Hatása tartós. A partner önként fogadja el, világképébe beépíti, akár továbbfejlesztheti.
- Kényszerítés: nem kell vele egyetérteni ehhez. A partner nem önként vállalja. Nem tartós (csak a kényszerhatás megszűnéséig tart).
- Manipuláció: lehet a másik számára is kedvező. A partner önként vállalja, vagy nincs is tudatában. A manipuláció haszna többszörös. Azonban ha lelepleződik, a kár is súlyos: a hitelességvesztés kockázata. (reklám)
- Propaganda: a manipuláció sajátos formája. A cél egy eszmerendszer elfogadtatása. Közéleti tevékenység. Szociális- társadalmi- politikai megoldást ajánl. Egy adott csoportot céloz meg. Veszélyes akkor, ha hatalommal párosul.
- Demagógia: Érzelmi megközelítés, amely gyakran racionális döntéseket kér számon, ezért megtévesztő. Könnyű vele gyorsan azonosulni, ám csak addig hat, amíg él, az érzelmeket tehát újra és újra fel kell szítani.
Forrás: Pratkanis-Aronson: A rábeszélőgép (pp. 17-20.)