Bezár [x]
Már 2522 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Hirdetés


new média: "A kereskedelm szemlélet változását jelzi az ezredfordulón az is, hogy előtérbe került a nem klasszikus hirdetési formák és az új reklámhordozók használata. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy a médiazaj Magyarországon is egyre nagyobb, így a hagyományos reklámokkal egyre nehezebb kitűnni, illetve ez egyre többe is kerül. Másrészt folyamatosan bővül azoknak a megjelenési lehetőségeknek a köre, amelyek reklámcélra is igénybe vehetők. Nemcsak a technikai újításokra kell gondolnunk (mint páldául az SMS-ra, amely révén ma már milliós tömegek kommunikálnak), hanem a hétköznapi élet minden területén felbukkanó "felületekre": a plázákra, a szórakozóhelyekre, a tömeges rendezvényekre.

 

Ezek az üzenetközlési formák nem tartoznak a klasszikus média tárgykörébe, a gyakorlatban azonban mind kevésbé különülnek el az elméleti szinten elhatárolt marketingkommunikációs eszközök, egyre erősebb a konvergencia. Napjainkban a médiatulajdonosok sokszor ajánlanak komplex médiamegjelenési lehetőségeket, és a reklám- és médiaügynökségek tevékenységi körébe is egyre inkább beletartoznak a klasszikus médiumokon kívüli megjelenések, amelyek egyébként a marketingkommunikáció jól bevált és régóta alkalmazott BTL-formái (direct mailek, támogatott- és sajátmárka-rendezvények stb.) közé tartoznak. Az alternatív megoldásokra jellemző, hogy a márkaüzenet és a médium közötti kapcsolat erősebb a szokványosnál.

 

Könyvünkben az alternatív média kifejezést a nem klasszikus reklámhordozók jelentésben hazsnáljuk, azaz ide sorolunk mindent, ami nem televíziós, rádiós vagy mozis reklámszpot, nem klasszikus sajtóhirdetés, óriásplakát vagy citylight, illetve nem internetbanner (bár ez utóbbi és az alternatív médiaeszközök köző sorolt új média között átfedés van). Értelmezésünk szerint az alternatív média körébe tartozik a new média és a kreatív média is, amely kifejezések gyakran egymás szinonimáiként használatosak a médiaszlengben.

 

Érdemes azonban megkülönbözetni a két kifejezést. Az új média "a digitális hálózati kommunikáció révén létrejövő médiatípus átfogó neve. Az új média fogalma magába foglalja a multimédia és interakítv média jellegű tartalmakat, az újszerű egyéni és közösségi cselekvési formákat egyaránt" (Szakadát István: Új média, hálózati kommunikáció. In: BME Média Oktató és Kutató Központjának honlapja, http://mokk.bme.hu/archive/szocjegyzet_newmedia, 10.). Az új média elsősorban a technikai újdonságok nyújtotta hirdetési lehetőségeket jelenti a marketing számára. Idetartozik a mobiltelefontól kezdve az interaktív televízión keresztül az internetes naplókig (statikus és videoblogokig) számtalan kommunikációs forma. Kreatív médiának vagy kreatív médiamegoldásnak pedig a nem szokványos, nem gyakori marketingkommunikációs módozatot nevezzük - vagyis ez esetben az újdonságérték számít.

 

Érthető persze a fogalmi zavar az új- és kreatív média körül, hiszen van köztük átfedés: azon újmédia-formák, amelyek marketingkommunikációs szempontból nem szokásosak, könnyen megkaphatják a kreatív média címkéjét is.

A fogalmak elkülöníthetősége érdekében az alábbiakban néhány konkrét példa segítségével mutatjuk be, mit értünk kreatív médiamegoldás, illetve újmédia-megoldás alatt.

 

... a kreatív megjelenések egyik típusa az, amikor egy márka egy hagyományos médiumban médiaszempontból szokatlan módon van jelen: nem hirdetéi oldal, nem termékelhelyezés, címlapreklám stb. formájában. Másik fajtája esetén egy márka egy klasszikus médiumban ugyan hagyományos módon tűnik fel, de az üzenet tartalma az átlegosnál szorosabb kapcsolatban van megjelenési környezetével. Jó példa erre az, amikor a kreatív anyagot kimondottan egy kiválasztott programhoz vagy programtípushoz készítik, és csak annak környezetében alkalmazzák: többek között focis témájú tévéreklámok a futballmeccsek környékén, reklámblokkon belül. Év végül azt is kreatív médiamegoldásnak nevezzük, ha egy márka újdonságnak számító felületen (esetleg az új média valamelyik, még be nem vezetett eszközén) kommunikál. Az új média nyújtotta reklámlehetőségek egyike (jelenleg egyúttal kreatív médiamegoldásnak is tekinthető) például a WAP- vagy más mobiltartalmak letöltéséhez kapcsolódó interstitial, azaz "közbeeső" jellegő reklám. Emellett idesorolhatjuk az az esetet, ha régi ismerősünkkel, a hagyományos tévé- vagy rádióreklámmal találkozunk a mobiltelefonon az "offline" programfolyam hagyományos reklámblokkján belül.

 

Az újmédia-csoportba tartozó mobiltelefonon megjelenő reklám pályafutását érdeklődéssel figyeli a szakma. A mobiltelefon-reklám marketingkommunikációs terminológi szerint a DM kategóriájába tartozik. Mobil-direktmarketingnek az olyan direktmarketing-megoldást tekintjük, amelynek során a hirdető a célközönsége mobiltelefonján jeleníti meg a hirdetését. A mobilmarketing (m-marketing) számos előnyét a hazai hirdetők egy része már felfedezte és megtapasztalta. A mobiltelefonos kampányok mellett a hirdetők mobilszolgáltatások formájában is használják a mobiltelefon nyújtotta lehetőségeket (lapelőfizetés, parkolás, banki szolgáltatások stb.).

A 2006 októberében ismertetett Vissza a feladónak! A Direkt Marketing Szövetség teljes körű ágazati kutatása 2006 nevű vizsgálat szerint Magyarországon az elmúlt egy évben a hirdetők 1,3 millió mobil-reklámüzenetet küldtek szét. A kuatásból kiderült, hogy - a hirdetők közlései alapján - a mobilmarketingre költött összeg egy-egy harmadát a bankok, a biztósítók szektora, illetve az autóiprar, 17 százalékát a kiadói szféra, 8 százalékát az FMCG-szektor költötte el. A kutatásból - lakossági megkérdezés alapján - arra is fény derült hogy SMS/MMS üzenet hatására az elmúlt évben 53 ezer ember átlagosan közel két alkalommal és alkalmanként körülbelül tízezer forint értékben vásárolt - összesen 93 ezer vásárlás történt egymilliárd forint értékben mobilkampány hatására, s a fogyasztók leginkább élelmiszert, telefonkészüléket és ruházati cikkeket vettek m-reklám hatására (DMSZ-közlés).

 

A kommunikációs aktivitások szempontjából elsősorban promóciós, vagyis közvetlen eladásösztönző aktivitásokban alkalmaznak egyre gyakrabban m-marketing eszközöket Magyarországon is. Bár ismertség- és imázsépítésre is alkalmasak lehetnek e megoldások, legnagyobb erényük valószínűleg az eladásösztönzésre gyakorolt hatásuk."

 

 

Incze Kinga - Pénzes Anna: A reklám helye 2.0, http://www.areklamhelye.hu








Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kigondolta és létrehozta