Márkafelépítés:
PepsiCo: a világ negyedik legnagyobb élelmiszeripari vállalata
Szerkesztői megjegyzés: ez a szócikk a PepsiCo irányában elfogult. (G.M.)
Több mint egy évszázaddal ezelőtt egy észak-karolinai patikában Caleb D. Bradham fejéből pattant ki a Pepsi-Cola receptje. Az üdítő nedűé, amely mára a világ egyik legismertebb és legkedveltebb termékévé és márkájává nőtte ki magát. A sikermárka és még több tucat ismert termék mögött egy folyamatosan változó, fejlődő vállalatbirodalom, a PepsiCo áll.
Nem valószínű, hogy a kis New Bern-i patika pultja mögött állva, Bradham valaha is előre látta volna: az általa alapított piciny vállalkozás egy szép napon a világ egyik legnagyobb élelmiszeripari óriásává növi ki magát. Ugyanezt mondhatjuk el arról a Herman W. Lay-ről, aki memphisi otthonában egykor saját fejlesztésű receptje alapján gyártani kezdte különleges burgonyachipseit, avagy Elmer Doolinról, aki egy újféle snacket, a kukoricachipset találta ki San Antonióban.
A három üzletember által létrehozott vállalkozások évtizedekig egymástól függetlenül működtek. 1961-ben azonban a két chipsgyártó, a Frito Company és a H. W. Lay & Company egyesülésével megszületett a Frito-Lay, s négy évvel később, 1965-ben a Pepsi-Cola és Frito-Lay összeolvadásával egy új cég, egy igazi élelmiszeripari óriás jött létre: a PepsiCo. Az azóta eltelt közel negyven évben a PepsiCo a világ egyik legnagyobb fogyasztási cikkeket gyártó vállalatbirodalma lett. A vállalat üdítőital- és snackmárkái a föld szinte minden pontján, több mint százkilencvenöt országban kaphatók.
A PepsiCo 2000-ben megvásárolta a Gatorade sportitalt, és a világ egyik legnépszerűbb sportitalává tette. Az amerikai sportital-fogyasztás nyolcvan százalékát például ez a termék adja. Ugyancsak jelentős előnnyel vezet Tropicana márkája a világ gyümölcslevei között és Lipton Ice Tea család a jeges teák piacán.
A PepsiCo forgalmának ma már mindössze húsz százaléka származik a kóla, illetve más szénsavas üdítőitalok értékesítéséből, bevételének nyolcvan százalékát ugyanis a vásárlók által egyre jobban keresett egyéb ital- és élelmiszermárkák adják.
Kapcsolódó információk:
Link
Magyarországi piacra vonatkozó információk:
A Pepsi Magyarországon
Az első sikeres hazai fejlesztésű üdítőital - a narancsízű Bambi - gyártása 1949-től a Margitszigeten a Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalatnak (FÁJIV) éppen abban az üzemében folyt, ahol néhány évtizeddel később az első hazai palackozású Pepsi-Cola is rekeszbe került. Egészen pontosan 1970. február 23-án.
A hazai szénsavasüdítőital-fogyasztás a hatvanas évek közepéhez képest, alig két évtized alatt megötszöröződött, és ennek negyvenegy százaléka már kóla volt. A növekvő igények kiszolgálása érdekében a nyolcvanas évek elejére a FÁJIV már több fővárosi és vidéki üzemében gyártotta a Pepsit. 1981-ben már nyolcvankétmillió palackot!
A rendszerváltással egy időben mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy a gazdaságban alapvető változások várhatók, amelyekkel párhuzamosan megváltoztak a fogyasztói szokások, és a kereskedelem is szemmel látható átalakulásnak indult. Az egykori tanácsi vállalat részvénytársasággá alakult, amelyet 1993-ban a PepsiCo megvásárolt. A Pepsi tulajdonosként való megjelenését követően a beruházások, átépítések és átalakítások sokasága vette kezdetét. Az elmúlt bő egy évtized során a PepsiCo (majd a magyarországi céget 1999-ben átvevő PepsiAmericas) összesen közel 100 millió dollár értékű befektetéssel fejlesztette és korszerűsítette a magyarországi gyártókapacitást és az eszközparkot.
Ma a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. több mint kétszáz féle terméket gyárt és forgalmaz Magyarországon.