1. A fejlesztési terv pontos elkészítése
Az idő és a forrás becslése a projektek két legfontosabb pillére. Az idő és forrás elosztásban előforduló hibák jelentős melléfogásokat okoznak. Egyik fő ok a [projektmenedzser]?ek által készített projekt lebontási struktúra felállítása. A projekt lebontási struktúra feltételezi, hogy a feladatokra szükséges idő megegyezik a projekt időtartalmával.
Az időbeosztást az egyes feladatokra mért idő szabja meg, mely a projektmenedzserek által elkövetett egyik leggyakoribb közös hiba forrása.
2. Hol van a projekt terv?
Sokszor a projektek már a projektmenedzserekkel szembeni elvárások felállítása előtt megkezdődnek, a hatáskör és mérföldkövek egyértelműen meghatározottak. Ezért a döntéshozó csapat sok esetben úgy tartja, hogy a tervezés időpocsékolás lenne.
A tervezés helyett úgy gondolják, hogy jobb fejest ugrani az indulásba, hogy megnyerjék az ügyfelet.
Számos IT projekt során a kivitelezés néha korábban megkezdődik, mint mielőtt a terv elkészül és a [tesztelés]?en keresztül folytatódik. A legtöbb esetben nagyon kevés szabályt határoznak meg a teszteléssel szemben. Ez okozza a fő problémát a kapcsolódó modulok és tevékenységek során is. Sok tevékenység csak akkor kezdődhet meg, ha más tevékenység elkészült és jóváhagyott. A nem pontosan tesztelt kapcsolódó modulok hibák láncát okozhatják és gyengíthetik a teljes projektet.
3. A döntéshozók szerepe
A döntéshozók támogatásának hiánya és kiválasztása két fő megmérettetés az IT projektek menedzselésében. A projektmenedzserek fontos szereplők a fejlesztő csapat és a döntéshozók célkitűzései közötti közeg megteremtésére.
A döntéshozók útmutatása nélkül a projektmenedzserek nem tudják összehangolni az üzleti célkitűzéseket projektjeikkel. A döntéshozó csapat definiálja a projekttel kapcsolatos célkitűzéseket és elvárásokat. A döntéshozók bevonása nélkül senki a szervezetben nem érzi magát elkötelezettnek. Ezért nagyon fontos a végrehajtó vezetés támogatása a projektmenedzserek és a fejlesztő csapat részére.
4. A fejlesztők ismerik a projekt célkitűzéseit?
A projekttel szembeni világos elvárások meghatározása időt és sok kommunikációt igényel. Néha a célkitűzések talán nem eléggé világosak, mert az ügyfél nem tudja felvázolni mik az elvárásai. Néha a célok elérését akadályozza, hogy a fejlesztők nem látják világosan az elvárásokat a projekt kezdeti periódusában.
A legfontosabb a célkitűzések meghatározása kapcsán, hogy a fejlesztő csapat részére világos legyen az irány.
5. Csapatmunka hiánya
A projektek kudarcának egyik fő oka a kommunikáció hiánya a csapatban. A csapat nem képes összetartó lenni a megfelelő kommunikációs csatorna használata nélkül. A projektek tulajdonképpen a nem megfelelő kommunikáció miatt buknak el.
Komplex szoftver projektek gyakran jelentős elemzést és munkát, dokumentációt és pontos kommunikációt igényelnek. Mivel a fejlesztői csapat elfoglalt, így nem fordít külön figyelmet arra, hogy ismertesse, hogyan halad a teljesítéssel vagy nem rendelkezik egy platformmal, amelyen keresztül folyamatosan rögzítheti a projekt előre menetelét. Emiatt a vezetőségnek nincs napra kész információja arról, hogyan halad a projekt. Számos IT projektben nincs egy felelős, akinek rálátása van a teljes projektre.
6. A projekt hatóköre folyamatosan változik?
IT projektek a projekt menedzsment alábbi két klasszikus hibájától szenvednek:
· A hatókör elveszítése
· A fő irány elveszítése
A hatókör elveszítése, az ügyfelek igényeikben és elvárásaikban történő hirtelen és folyamatos változások a fejlesztés közben. A fő irány elveszítése azt jelenti, hogy nyomon követhetetlen további tényezők kerültek a rendszerbe. Az ügyfélnek rossz az-az elképzelése, hogy akár az apróbb változtatási igények nem jelentenek további költségeket vagy nincsenek hatással a feladatok ütemezésére.
Amennyiben a fejlesztő csapat nem tud alkalmazkodni és rugalmatlan ezekkel a változásokkal kapcsolatban, az hibákat eredményez, hiszen azok többször is változhatnak a projekt során.
7. Szegényes tesztelés
A minőségbiztosítási és tesztelő csapat a helyes eljárást követi, és a megfelelő tesztelési eszközöket használja a fejlesztés során, azonban a végső szót az ügyfél mondja ki, és az elfogadó teszteket az ügyfél hajtja végre és teszteli, hogy a rendszer megfelel e az üzleti elvárásoknak. Az elfogadó tesztelés gyakran megbukhat az alábbiak miatt:
· Szegényes fejlesztési specifikáció, amelyet nem lehet tesztelni.
· Nem megfelelő fejlesztési terv.
· Nem megfelelően képzett tesztelő, aki nem ismeri a szoftver üzleti céljait.
· Nincs elegendő idő a tesztelésre.
Ugyanakkor nem csak ez a hét tényező az, ami hatással van egy projekt sikerére vagy bukására, de ezek számos tanulmányban és jelentésben megjelennek, vagy a lista elején vannak.