A public relations (pr), vagy más néven közönségkapcsolatok egy irányítási funkció, mely a szervezet céljai iránt megnyilvánuló társadalmi konszenzus és bizalmi légkör kialakulását célozza.
A szervezet külső és belső környezete közötti kommunikációs kapcsolatok és folyamtok kutatása, elemzése, tervezése, kivitelezése és kiértékelése.
Kölcsönös előnyökön alapuló kommunikációs kapcsolatok tudatos szervezése. A PR a hírnevet gondozza.
A PR egy gyűjtőfogalom.
A pr eszközei:
- sajtókapcsolatok
- nyomtatványok
- filmek
- konferenciák
- vendéglátás
- szponzorálás
- üzemlátogatás
- kiállítások
- ajándékok
A PR-t és reklámot sokszor összekeverik, pedig nem ugyanaz.
A pr és a reklám közötti különbségek:
Reklám:
- cél: az árú eladása, értékesítése
- közvetlen befolyásolás
- a piaci taktika eszköze
- alapvetően egyoldalú kapcsolat
- szűkített infók
- a potenciális fogyasztókhoz szól
- a kereskedelmi munka része
- jellemzője a profitorientáció
pr:
- cél: a hírnév, az elismertség, a közmegbecsülés, a megértés, a bizalom, a támogatás, az együttműködési készség és konszenzus
- közvetett befolyásolás
- a piaci stratégia eszköze
- kétoldalú kapcsolat
- teljes körű infók
- valamennyi érdekszférához szól
- a menedzsment része
- jellemzője a szervezeti és a közérdek együttes képviselete
Belső és külső pr:
A Public Relations két nagy szakterülete a belső PR és a külső PR.
A belső pr a szervezet környezeti megítélését formálja, a munkavégzés hatékonyságát növeli. feltétele a hatékony szervezetirányításnak és az új munkatársak bevonásának eszköze.
A belső pr tevékenységhez tartozik:
1. A vezetői információs rendszer és menedzsment kommunikáció
2. Az alkalmazottak tájékoztatása
3. A szervezeti egységek közötti kommunikáció
4. Human Relations (személyes kapcsolatok)
5. A menedzsment tanácsadás
6. A munkaerő toborzás
A külső pr a szervezet teljes külső kapcsolatrendszerét foglalja magában.
A külső pr-hez tartoznak:
1. Kríziskommunikáció
2. Szervezeti pr
3. Marketing pr
4. Média kapcsolatok
5. Kormányzati és közösségi kapcsolatok (public affairs)
6. Pénzügyi kapcsolatok
7. Szponzorálás
8. Közérdekű ügyek kezelése (issue management)
9. Ágazatai kapcsolatok
10. Kisebbségi kapcsolatok
11. Közösségi kapcsolatok