Bezár [x]
Már 2517 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: sajtóközlemény
Verzió: 5  
Változtatta: rob3rt
Változtatás dátuma: 2010-10-25 18:09:33
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

Sajtóközlemény

 

Olyan professzionálisan megírt, [hírérték]ű cikket (esetleg hanganyagot, illetve videó felvételt) jelent, amelyet a [sajtó] munkatársainak küld a szervezet. A [sajtókapcsolat]ok ápolásának egyik legfontosabb eszköze is egyben. Ingyenesen küldjük a sajtó részére, szabad felhasználásra (tehát az [újságíró] a sajtóközleményben szereplő [információ]kkal dolgozva szabadon alkothatja meg a cikket).

 

A sajtóközleményt – hogy segítsünk az újságírónak – piramisrendszerben írjuk. Ennek megfelelően a közlemény elején kapnak helyet a legfontosabb információk, amelyeket a következő bekezdésekben fontossági sorrend szerint fejtünk ki.

 

A sajtóközlemény részei:

  • címsor – a közlemény címe lehetőleg figyelemfelkeltő legyen. Alcímet is írhatunk. 
  • helyszín és dátum – a közlemény kiadásának helyszíne és időpontja, kiemelten (év, hónap, nap)
  • bevezetés (vagy lead) – a helyszín és dátum után írjuk közvetlenül, szintén kiemelten. A bevezetésben fogalmazzuk meg a legfontosabb információkat, itt adunk választ az 5W-re (who, what, when, where, why – ki, mit, mikor, hol, miért). Általában 2-3, lényegre törő mondatot takar.
  • kifejtő bekezdések – bővebben kifejtük a bevezetésben közzétett hírt. Ügyeljünk fontossági sorrend betartására (a fontosat előre). Statisztikák és magyarázatok, vélemények, idézetek, adott [piac]ra jellemző releváns információk kerülnek ide. Ha sok adatból dolgozunk, akkor készíthetünk grafikont is, ami átláthatóvá teszi az információkat. Az idézet szintén fontos – ekkor érdemes [vállalat] országos képviselőjét, igazgatóját idéznünk. Végül a közlemény zárógondolatiban utaljunk vissza az eredeti üzenetünkre.
  • boiler-plate – a sajtóközleményt kiadó szervezet, ügyfél rövid bemutatása
  • zárás – a közleményt zárjuk le egy vízszintes vonallal, vagy szimbólummal (általánosan elfogadott a ### szimbólum)
  • kapcsolat – itt elérhetőségeket adunk meg, ha a sajtó munkatársainak további kérdései lennének

  • címsor – a közlemény címe lehetőleg figyelemfelkeltő legyen. Alcímet is írhatunk. 
  • helyszín és dátum – a közlemény kiadásának helyszíne és időpontja, kiemelten (év, hónap, nap)
  • bevezetés (vagy [lead]) – a helyszín és dátum után írjuk közvetlenül, szintén kiemelten. A bevezetésben fogalmazzuk meg a legfontosabb információkat, itt adunk választ az 5W-re (who, what, when, where, why – ki, mit, mikor, hol, miért). Általában 2-3, lényegre törő mondatot takar.
  • kifejtő bekezdések – bővebben kifejtük a bevezetésben közzétett hírt. Ügyeljünk fontossági sorrend betartására (a fontosat előre). Statisztikák és magyarázatok, vélemények, idézetek, adott [piac]ra jellemző releváns információk kerülnek ide. Ha sok adatból dolgozunk, akkor készíthetünk grafikont is, ami átláthatóvá teszi az információkat. Az idézet szintén fontos – ekkor érdemes [vállalat] országos képviselőjét, igazgatóját idéznünk. Végül a közlemény zárógondolatiban utaljunk vissza az eredeti üzenetünkre.
  • boiler-plate – a sajtóközleményt kiadó szervezet, ügyfél rövid bemutatása
  • zárás – a közleményt zárjuk le egy vízszintes vonallal, vagy szimbólummal (általánosan elfogadott a ### szimbólum)
  • kapcsolat – itt elérhetőségeket adunk meg, ha a sajtó munkatársainak további kérdései lennének

A sajtóközlemény hossza általában 1-1,5 oldal.

 

Formai szempontból is nézzük át az anyagot, ne hagyjunk benne helyesírási „hubát”. A élőfejbe illesszük be a vállalat logóját is. A közleményhez mellékelhetünk sajtófotókat, szintén szabad felhasználásra.


Formai szempontból is nézzük át az anyagot, ne hagyjunk benne helyesírási „hubát”. A élőfejbe illesszük be a vállalat [logó]ját is. A közleményhez mellékelhetünk sajtófotókat, szintén szabad felhasználásra.


 

Ha elektronikus úton küldjük a közleményt és hanganyagot, vagy videót is szeretnénk mellékelni, akkor inkább linket adjunk meg, ahonnan letölthetőek ezek. A sajtófotóknál is figyeljünk a méretre/felbontásra – ha e-mailben küldjük a közleményt, akkor kisebb méretű képet mellékeljünk.

 

Végül: óvjuk környezetünket és ha rendezvényen adjuk át a sajtóközleményt, akkor inkább tegyünk fel minden anyagot egy CD-re.

 

A sajtóközlemény tízparancsolata – érdekes cikk a sajtóközleményről


 





Kiemelt támogató









Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kiemelt támogató




Kigondolta és létrehozta