Több területen is használatos a kifejezés, illetve adatgyüjtési forma. A legelterjedtebb a közvélemény-, piac - és egyéb kutatások esetében, de alkalmazzák például munkára való felvételiztetések esetében is. Nagyjából ugyanazoknak a kritériumoknak kell megfelelnie minden esetben, egyes nagyon apró részletektől eltekintve. Az előre megfogalmazott, célzott kérdések minimális esélyt hagynak a beszélgetés rendjének befolyásolására.
Állásinterjú esetén többnyire egy személy - a leendő főnök, a cégvezető, vagy HR munkatárs - előre megtervezett kérdésrendszert alkalmazva igyekszik megtudni a pályázóról minél többet, próbálja minél jobban megismerni, keresi benne a követelményeinek megfelelő szakembert. E strukturált interjúk révén elérhető, hogy más-más interjúzók ugyanazokat az egyéneket figyelve körülbelül ugyanazokat az eredményeket kapják.
Az összes többi esetben alkalmazott kérdezőbiztosok rögzítik a válaszokat. Mindegyik interjúalanynak ugyanazokat a kérdéseket kell feltenni, lehetőleg ugyanabban a formában és sorrendben.