Bezár [x]
Már 2519 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Hirdetés


Angol nyelvű szó, magyar nyelvű megfelelője  a használhatóság.

 

Ember-számítógép kommunikációban és komputertudományban a használhatóság felhasználhatóságot, használati könnyedséget jelent, ami mérhető a felületek és funkciók letisztultságában, eleganciájában, egyértelműségében. A usability szempontokat programok (felhasználói programok, játékprogramok), felületek (például weboldalak, online hirdetések) készítésekor szükséges figyelembe venni.

 

A felhasználhatóság elsődleges elképzelése, hogy egy tárgy kivitelezésénél a felhasználók pszichológiáját, élettanát és nézőpontját tartjuk szem előtt. Ezzel a tudományterülettel foglalkozik a formatervezés (dizájn). Használati tárgyaknál több dimenziót is figyelembe kell venni (pl. az adott tárgy anyagának tartósságát, a kialakítás ergonómiáját, a funkcionalitást, a logikus és minél egyszerűbb összeszerelést, a felhazsnálás körülményeit, a felhasznált alapanyagokat, stb.)

 

Weboldalak és virtuális felületek esetében a usability a megjelenésen túl elsősorban a tartalomban való navigációval és a technikai adottságokkal képez szoros egységet. A website külalakja (layout) nagyjából egy percig fogja lenyűgözni a látogatót. Utána már az a fontos, hogy megtalálja azt a tartalmat, vagy funkciót, amit keres. Ez akkor valósul meg, ha az oldal jól strukturált, áttekinthető és logikus a menürendszer felépítése és a tartalom szervezése. A usability elemzés például olyan kérdésekre keresi a választ, mint hogy mennyire könnyen érti meg a látogató az oldal célját, mennyire felel meg egy külső szemlélő általánosan elfogadott gondolkodási logikájának az adott elemek elhelyezése, a funkciók elérése (pl. milyen könnyen tud kapcsolatba lépni az oldal üzemeltetőjével), de akár olyan részletkérdésekre is kiterjedhet, mint például az, hogy létezik-e nyomtatható verziója az egyes oldalaknak?

 

 

Néhány tanács használhatóságra:          

 

 

  

  • Használhatóság szempontjából általában nem jó megoldás a linkeket új ablakban megnyitni. Ez alól van kivétel, amikor kimondottan hasznos lehet, de előtte tájékoztassuk a felhasználót Ilyen a PDF és Word dokumentumok megnyitása, Ezért ha a weboldalunk ilyen fájlokhoz tartalmaz linkeket, a felhasználók az olvasás után bezárják az adott ablakot, hogy visszatérjenek az internetes böngészőhöz. Ha a dokumentum nem új ablakban jelenik meg, már el is veszítették a weboldalunkat.

   

 

 

 

  • Sokszor helytelenül új ablakban nyissuk meg a linkünket,ha egy külső weboldalra irányul. A célunk ezzel az, hogy a felhasználó tovább a saját oldalunkon maradjon.
    Sajnos ez a valóságban nem így működik, mert a felhasználók nem tudnak visszatérni a weboldalunkra, és elvesszük a döntést a felhasználótól.

 

 

 

Kerülendő használhatósági hibák:

  • Rossz kereső - azok a keresőprogramok csökkentik a felhasználhatóságot, akik nem tudják kezelni az elírásokat. Az is rossz kereső, aki az alapján rangsorol, hogy a keresett szavak hányszor találhatók meg a dokumentumban.
  • PDF fájlok online olvasásra - PDF-ben nagy mennyiségű tartalom található, ami nehezebbé teszi a navigációt. Megfelel nyomtatásra, vagy nagyobb terjedelmű kézi könyvek terjesztésére, de ha le kell tölteni őket böngészés során, az megtöri a lendületet. Minden információt, amit olvasni vagy böngészni kell, vigyük át a honlapra.
  • A már megtekintett linkek színe nem változik- ha tudjuk hol jártunk és hogyan jutottunk el oda, könnyebben el tudjuk dönteni merre induljunk tovább.
  • Nem szkennelhető szöveg - egy rakás szöveg egymás hegyén hátán előnytelen interaktív szempontból.
  • Fix betűméret- hagyjuk, hogy a felhasználók szabadon, igényeiknek megfelelően állíthatják a betűméretet.
  • Rövid bekezdések- egy bekezdés ne legyen több 40-50 szónál.
  • Belső cím vagy kiemelés - ha 100-150 szónál hosszabb szöveggel van dolgunk, használjunk belső címet. Emeljük ki a kulcskifejezéseket.
  • Egyszerű fogalmazás - Ne használjunk többszörösen összetett mondatokat.
     

 

Külföldi szakmai blog: Usability blog

Usability szakmai szövetség

Usability tesztelés Google-lal

Hasznalhatosag.lap.hu

 

Hirdetés


Kiemelt támogató









Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Jógapédia Webfazék Mammutmail
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve
nagy fájlok küldése

 


Kiemelt támogató




Kigondolta és létrehozta