A belistázás a kereskedelemi szektor egyik alapvető marketingtechnikája. A hagyományos értékesítési csatornákban a belistázás az áruk nagy kereskedelmi láncokban (pl. hipermarketekben) történő bekerülése „polcra vitele”. Ezzel válik egy termék láthatóvá a széles tömegek számára.
Az [e-kereskedelem]? térhódításával párhuzamosan megjelent a belistázás online analógiája is. Az online belistázás lényege, hogy a webes piacterekre, horizontális és vertikális vásárlási portálok katalógusába bekerüljön egy adott termék, vagy márka. Az online kereskedelmi gyakorlatban a kézzelfogható termékek mellett tömegesen belistázásra kerülnek digitális javak (pl. letölthető zenék) és szolgáltatások is.
Mivel a belistázási szolgáltatásokat nyújtó vásárlási oldalak célzott keresőként funkcionálnak a weben vásárolni (vagy vásárlás előtt tájékozódni) kívánó látogatóknak, így a belistázás lényegében a keresőmarketing vásárlásra specializált formája.
Az online belistázási szolgáltatások üzleti modelljei lehetnek:
- Átkattintás alapúak (ebben az esetben a legnagyobb a hasonlóság a [SEM]? modellhez)
- Tranzakció alapúak
- A forgalmi típusú elem (átkattintási díj, vagy tranzakciós jutalék) a legnagyobb piactereken általában kiegészül egy induló költséggel, a belistázási díjjal.