A keresőmarketing (search engine marketing - [SEM]?) technikák és stratégiák együttese, amely segítségével több látogatót tudunk a keresőkből a weboldalunkra irányítani. Az alábbi elemei ismertek:
- fizetett elhelyezés (paid placement): megadott kulcsszóra/kulcsszavakra célozva megjelenő szöveges hirdetések a keresőkben (Google AdSense, Yahoo Search "Precision Match"), melyeket a hirdető kattintás alapú fizetési metódus alapján ellentételez. A fizetési módot Pay-per-Click (PPC) vagy Cost-per-Click (CPC) hirdetéseknek is nevezik.
- tartalom alapon célzott kulcsszavas linkhirdetések (contextually targeted text ads): szöveges hirdetések, amelyek a hirdetést megjelenítő weboldal tartalmát vizsgálva, a benne lévő adott kulcsszavak megléte esetén jelennek meg. Ezek a tartalomoldalak lehetnek cikkek, blogok vagy akár webmail-oldalak is, ahol az e-mail-ek tartalmában keresi a hirdetést megjelenítő motor a megadott szavakat. A Google és a Yahoo saját partner network-öt épít az ilyen típusú hirdetések kihelyezésére, melynek árazása szintén CPC alapú. Magyarországi szereplő még az ETARGET, mely hazai hírportálokon jelenít meg kulcsszavas hirdetéseket.
- fizetett bekerülés ([paid inclusion]?): az a gyakorlat, amikor keresőknek vagy más hasonló típusú oldalaknak (címtár, linkgyűjtemény, ár-összehasonlító site-ok) fizet illetéket a hirdető azért, hogy egy-egy adott weboldal bekerüljön a szolgáltatás directory-jába, ami azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy kiemelt találati helyet kap az oldal a keresési listákban.
- szerves keresőoptimalizáció, azaz Search Engine Optimization, SEO.
Más felosztás szerint:
a média felé költést jelentő, azaz fizetős ("[médiaköltés]?" jellegű) keresőmarketing megoldásokat SEA (Search Engine Advertising) néven is említik, míg a keresőkbe történő "ingyen" bekerülés a már említett SEO.
Kapcsolódó link
SEMPO (Search Engine Marketing Professional Organization): www.sempo.org
Miyazaki Jun keresőmarketing blogja: miyazakijun.hu
Boros Norbert keresőoptimalizálási blogja: seo-konyv.eu