belső kommunikáció
Egy adott szervezet vezetősége és az alkalmazottak, munkatársak, tagok, valamint azok érdekvédelmi szervezetei közötti kommunikációs kapcsolat kiépítése és működtetése. Feladata a kommunikációs csatornák felépítése, a belső kommunikáció – ezáltal a hatékonyság – javítása.
Alapfeltétele, hogy a vezetők elvárják és támogassák a nyitott, kétirányú kapcsolatot, valamint a kommunikációs csatornák megléte, melyek biztosítják az információk folyamatos áramlását.
A belső kommunikáció – különösen nagy szervezetek, cégek esetében – fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyoznunk. Két tételt kell tudnunk:
1. A munkatársaink a legfontosabb szövetségeseink.
2. A munkatársaink információéhsége – majdnem – kielégíthetetlen.
A belső kommunikáció a hírnévmenedzsment egyik legjobb eszköze, mert az elégedett munkatárs akarva-akaratlanul is építeni fogja majd hírnevünket. Ezzel együtt mindenki szeret informálódni a saját cége helyzetéről, kilátásairól, a képzési lehetőségekről; sőt, szereti mindenki megmutatni saját magát és tehetségét is, amire a belső kommunikációs eszközök kiváló platformot nyújtanak.
Ha nem használjuk megfelelően és elég gyakran a belső kommunikációt, úgy munkatársunk saját maga keresi majd meg az információkat – amelyek olykor tévesek, vagy hiányosak. Ha nem akarunk hamis lavinát, akkor jobb cselekednünk. (Mindenki tudja, hogy a „leghasznosabb” információ… a szóbeszéd! Ugyanakkor az is igaz, hogy a szóbeszédből rengeteg ötletet szerezhetünk, hogy merre érdemes változnia a szervezetnek.)
A belső kommunikáció részfeladatai:
- előrejelzés és trend analízis
- prioritások felállítása
- kommunikációs tanácsadás és tréning (vezetőknek pl. kommunikációs tréning, alkalmazottaknak pl. csapatépítő tréning stb.)
- a belső kommunikációs stratégia kialakítása
- a szerteágazó kommunikációs tevékenységek összehangolása egy szervezeten belül
- kommunikációs anyagok gyártása (pl. vállalati újság/hírlevél stb.)
- a belső kommunikációs tevékenység rendszeres értékelése
A fenti feladatok gyakran átfednek más kommunikációs feladatokat is (pl: külső kommunikáció és HR), így fontos az együttműködés más szervezeti osztályokkal.