Márkafelépítés:
A Coca-Cola cégnévként és márkanévként is ismert.
A The Coca-Cola Company nevű cég szimbólumának számító Coca-Cola márka (illetve a becenevéből 1945-ben bejegyzett márkanévvé lett Coke) a vállalat legnagyobb forgalmú terméke és - egyúttal - a világ legnépszerűbb üdítőitala is.
Feltalálója John Stith Pemberton, atlantai gyógyszerész, aki 1886-ban alkotta meg az akkor még névtelen szirupot, amelyet a Jacob's patikában árultak poharanként 5 centért.
A névadó - Pemberton barátja és könyvelője - Frank Mason Robinson, akinek a név mellett az azóta is meglévő Red Spencer írásmódot is köszönheti az utókor. Az eredetileg Coca Cola formában leírt terméket 1893-ban jegyezte be a szabadalmi hivatal, immár az ismert Coca-Cola formában.
A jól ismert, egyedi kontúrpalack formát 1915-ben vezették be, ezzel megkülönböztetve a terméket az egyre gyakoribb másolatoktól, hamisítványoktól. Ezt követően először 1954-ben változtattak a kiszerelés nagyságán, amikor bevezették a nagyobb üvegeket. Ezt később követte a műanyagpalack, valamint a dobozos csomagolás, mely utóbbit azonban a hadsereg számára már 1950-től gyártották.
A Coca-Cola receptje először 1985-ben változott, amikor megváltozott ízben, New Coke néven került forgalomba az Egyesült Államokban és Kanadában, és amire a fogyasztók - példa nélküli módon - tiltakozással reagáltak. Három hónappal később az eredeti összetételű üdítőitalt Coca-Cola Classic néven újra árusítani kezdték mindkét országban, és a világ többi országában is az eredeti recept szerint készül az üdítő. A Coca-Cola készítésénél a megtisztított vízhez keverik hozzá a koncentrátumot, majd az így létrejövő szirup és víz adott keverékét dúsítják fel széndioxiddal. Később további ízek és változatok jelentek meg, mint pl. a Coca-Cola light, a Cherry Coke vagy a Vanilla Coke. 2007-ben bevezetik a Coke Zero nevű változatot, amely az eredeti íz megtartása mellett kínál cukormentes tartalmat.
Magyarországi piacra vonatkozó információk:
Magyarországon 1968-ban került forgalomba először a jellegzetes kontúrpalack, ezzel a Coca-Cola volt az első amerikai termék, amelyet a II. Világháborút követően hazánkban előállítottak. 1991-ig a szigorú importtevékenységnek számító koncentrátum-behozatalért az állam úgy fizetett, hogy kötelezte a Coca-Cola vállalatot magyar, "puha" termékek vásárlására, amelyek világpiaci értékesítéséből befolyó összeg jelentette a kólaalapanyag ellenértékét.
Egyéb adatok:
A termék népszerűségét jól érzékelteti, hogy felmérések szerint az OK után a Coca-Cola a legismertebb kifejezés a világon. Korábban a Coca-Cola a szabadság és az amerikai életérzés szimbóluma is volt, mára azonban inkább a globalizáció gondolatához társítják, és politikai okokból több országban nem forgalmazzák.
Kapcsolódó oldalak
Coca-Cola hazai promóciós márkasite: www.coke.hu
Coca-Cola vállalati portál: www.coca-cola.hu
Coca-Cola light márkasite: www.coca-colalight.hu
Coke Zero márkasite: www.cokezero.hu
Nemzetközi márkaoldalak
Nemzetközi corporate site