A) Folyamat iskola (Shanon és Weaver)
Az A-től B-ig tartó üzenetátadás folyamatának tekinti a kommunikációt. Azt kutatja, hogy az üzenet küldője és befogadója hogyan kódol és dekódol, hogyan használják a csatornákat és a kommunikáció médiáját. Foglalkoztatja őket a pontosság és hatékonyság kérdése is. A kommunikációt olyan folyamatnak tekintik, mely során egy személy befolyásolja egy másik személy viselkedését vagy lelkiállapotát. Ha a hatás nem az elvártnak megfelelő, kommunikációs zavarról beszél, és vizsgálja a zavar létrejöttének okát/okait.
(A szociológián és pszichológián belül folyó kutatásokat összegzi.)
B) Szemiotikai iskola (Jakobson)
A kommunikációt jelentések kialakulásának és cseréjének tekinti. Azt vizsgálja, hogy az üzenetek hogyan hatnak szemantikailag a befogadóra. Az üzenetek kulturális szerepével foglalkozik. (Itt minden üzenet, aminek hírértéke van.) Alapfogalma a szignifikáció (jelentés), a félreértést nem tartja a kommunikációs zavar feltétlen megnyilvánulásának, mert ez adódhat kulturális különbségekből is. Kutatási módszerét a szemiotikából kölcsönzi, a szöveg és a kultúra vizsgálatát érti kommunikáció-kutatáson.
(A nyelvészeti, esztétikai, kulturális antropológiai vizsgálatok eredményeit összegzi.)