A pénzügyi szférában a ROI a Return on Investment, azaz megtérülés rövidítése. Ez az arányszám azt mutatja, hogy a megszerzett pénzösszeg nagysága hogyan viszonyul a befektetett pénzösszeg nagyságához.
A ROI-t profitarányként is szokták értelmezni. A ROI egy múltbéli vagy jelenlegi befektetés megtérülése vagy egy jövőbeli befektetés becsült megtérülése. Leggyakrabban százalékban adják meg.
A ROI önmagában nem jelöli a befektetés időtartamát. Valójában azonban a ROI számokat általában éves megtérülési arányként szokták értelmezni (természetesen megjelölve hogy naptári vagy pénzügyi évről van szó).
A marketingszakmában a ROI szintén a Return on Investment, azaz a megtérülés rövidítése, de a számítását más adatok alapján végezzük. Ebben a speciális esetben a megtérülés a hirdetési költség és a konverziók (például eladások vagy leadek) által generált nyereség aránya.
Tehát a ROI azt jelzi, milyen nyereséget szerzett a vállalkozás a kampányra fordított összegért.
Bár a pontos mérés csaknem lehetetlen, a következő számítással határozhatjuk meg egy kampány hozzávetőleges megtérülését: az eladásokból származó nyereségéből kivonjuk a hirdetési költséget, majd az eredményt elosztjuk a teljes hirdetési költséggel.
(nyereség – költség) / költség
Példa:
Egy vállalkozás vásárol egy hetes megjelenést egy médiafelületen. Ennek eredményeként a következő heti zárásnál az előző héthez képest 100 termékkel többet ad el. Termékenként 250 Ft-os nyereséggel számolva ez 25 000 Ft. A médiamegjelenés költsége 15 000 Ft volt.
(nyereség-költség)/költség:
Az eladásokból származó teljes nyereség így 25 000 Ft: (100 termék szorozva 250 Ft-tal).
A 25 000 Ft-os nyereségből a 15 000 Ft-os hirdetési költséget kivonva 10 000 Ft-ot kapunk.
Ez a 10 000 Ft-os összeg a 15 000 Ft-os hirdetési befektetés által generált nyereség.
A számítás szerint tehát: 10 000/15 000=ROI
A ROI így összértékben 0,66 megtérülés, a befektetés százalékarányában kifejezve: (0,66x100) 66%