A vásárlás utáni magatartás a vásárlási döntési folyamat utolsó fázisa.
A [vásárlási döntés]?eknek 4 típusa van:
- [szokáson alapuló vásárlás]?
- [problémamegoldó vásárlás]? (általában első vásárlás, vagy márkaváltoztatás)
- impulzusvásárlás (a vevő nem tervezi a vásárlást, csupán valamilyen hirtelen hatás következtében dönt a vételről)
- [változatosságot kereső magatartás]?
A fogyasztó a vásárlás után összehasonlítja a termék valódi tulajdonságait az általa elvárt tulajdonságokkal. Ha a termék használata közben szerzett tapasztalata megegyezik az általa elvártakkal, akkor a [vevő]? elégedett lesz, ellenkező esetben elégedetlen.
Elégedett vevő:
- Az elégedett vevő a legjobb reklám, ezért elengedhetetlen a vevő pozitív véleménye hosszú távon.
- Az elégedett vevő megvásárolja újra a terméket vagy a márkát, így márkahűvé válhat.
Az elégedetlen vevő:
- többet nem vásárol a termékből és a vállalat más termékéből sem,
- negatív szájreklámba kezdhet, vagy
- elégtételt kér: a gyártóhoz, vagy a kereskedőhöz fordulhat és érvényesítetheti [cseregarancia]? jogosultságát , az áru javíttatását, vagy az ellenérték visszaszolgáltatását kérheti, a fogyasztóvédelemhez, vagy a bírósághoz fordulhat, ami a cég számára hírnévrontást jelenthet.