Az online hirdetési kampányok menedzsmentjében a data exhange, mint egy automatikus piactér funkcionál, amelyben szocio-demográfiai, érdeklődés vagy vásárlási szándék alapján szegmentált látogatók "adása és vétele" valósul meg.
A data exchange összegyűjti a látogatók internethasználati adatait, azokból profilt generál, amelyet média parnereken keresztül értékesít. Ezek a profilok nem tartalmaznak semmilyen személyes adatot, így soha nem vezetnek el egyéni felhasználókhoz. A data exhange piactéren a kiadói (publisher) oldal, illetve a hirdetői oldal üzletel egymással. A hirdetők a licitálással - real time bidding (RTB) - vett hirdetési felülettel egyúttal kvázi látogatói profilt is vásárolnak. Azaz a hirdetés megjelenésekor nem csupán a megjelenítő weboldal tartalmát veszik figyelembe a felhasználóra történő célzásnál, hanem a korábban általa böngészett - szintén a data exchange-ben értékesítő - médiumo(ka)t is. A reklámmegjelenés után kapott összegen a médiumok megosztoznak: az is részesedik, akinek a weboldalán történik a megjelenés, és az is, akinek az oldaláról már továbbnavigált a reklámmal ezután találkozó internetező. Előbbi médium is jól jár, mert pontosabban elérik az oldalán a célcsoportot a hirdetők, azaz többet hajlandóak adni a licitben a megjelenésért; utóbbi médium pedig azért jár jól, mert olyan felhasználók után is kap pénzt, akik már elhagyták az oldalát. A hirdető pedig azért jár jól, mert a data exhange használatával magas konverziós arány érhető el.
A felhasználók számára is hasznos, ha egy data exhange-ben eladott hirdetéssel találkozik, mivel számára releváns reklám(tartalom) kerül megjelenítésre. Esetenként az internetezőknek lehetőségük van arra is a data exchange-ben, hogy a róluk épült felhasználói profilt módosítsák, vagy akár töröljék.
Főbb data exhange szolgáltatók:
Adatus (www.adatus.com)
Datvantage (www.datvantage.com)
Adjug (www.adjug.com)
Quantcast (www.quantcast.com)