Két üzleti szereplője a franchise rendszergazda, (átadó) és az e franchise vállalkozó (átvevő).
A franchise (franchising) termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul, ahol a Franchise Rendszergazda megadja Egyéni Franchise Vállalkozóinak a jogot és kötelezi, hogy az Egyéni Franchise Vállalkozó a Franchise Rendszergazda koncepciójának megfelelő üzleti tevékenységet folytasson.
A jog értelmében a Franchise Vállalkozó használja a Franchise Rendszergazda kereskedelmi nevét és/vagy védjegyét és/vagy szolgáltatási [márkajel]?ét, [know-how]?-ját, üzleti és technikai módszereit, eljárásait, és más iparjogvédelmi és/vagy szerzői tulajdonjogát, amelyet a Rendszergazda folyamatos kereskedelmi és technikai szolgáltatással támogat.
Előnye, hogy az átadó plusz befektetések nélkül terjeszkedhet, felveszi a franchise-díjat és royalty-ban is részesül. Az átvevő biztos piacra számíthat, és a piaci tevékenység megszervezésével sem kell annyit foglalkoznia. Az egységes piaci fellépés biztosított, mivel az átvevő köteles használni az átadó márkáit és jeleit, a megjelölt forrásokból az árut beszerezni, az üzletet a megadott szempontok szerint kialakítani és működtetni, stb.