A splash page (amit szoktak splash screen-ként is említeni) a [website]?-ok azon oldala, amit a felhasználó először pillant meg, amikor a site-ra látogat, mielőtt a website fő tartalmaihoz eljutna.
Előfordul, hogy splash page-nek hívják magát a site homepage-ét, főként, amikor az látványos, figyelemfelkeltő vizuális vagy multimédiás effektekkel van ellátva.
Célja több féle lehet:
- megragadni a látogató figyelmét (pl. flash animációval vagy flash movie-val),
- promótálni céget, terméket, szolgáltatást,
- technikai információval látni el a user-t az oldal optimális böngészésére vonatkozóan (milyen böngésző, milyen felbontás stb. a legkedvezőbb az oldal megtekintéséhez),
- technikailag opciókat adni a böngészéshez (flash vagy html formátumban kívánja a user az oldalt használni).
A splash page-ről a website "igazi" nyitóoldalára vagy automatikusan (5-10 másodperc után) dobódhat át a felhasználó, vagy skip (v. continue) gombra kattintva. A splash page-ről gyakran nem csak a site funkcionális kezdőoldalára, hanem más - éppen aktuális vagy promótálandó - tartalmakra is át lehet kattintani, el lehet jutni. Ezáltal lehetősége van a site-ot üzemeltetőnek arra, hogy céljainak megfelelően orientálja, irányítsa a látogatóit, anélkül, hogy magába a site-ba (annak szerkezetébe, navigációs felépítésébe stb.) mélyebben bele kellene nyúlnia.
Márkasite-ok esetében gyakori, hogy promóció idején a promóció splash page-ként (is) jelenik meg a brandoldalon. Ennek további előnye, hogy így közvetlenül reflektál az oldal az online kampányban futó web bannerekre, de akár az offline kampánykreatívokra is, mivel utóbbiakon többnyire feltüntetik a site URL-címét is.
A splash oldalak előnyei:
- olyan információval látja el a felhasználót, amire csak egyszer, a site böngészésének legelején van szüksége, és ezáltal már nem zavarjuk, terheljük újra és újra, amikor visszatér a főoldalra, hiszen ilyenkor a splash page már nem (mindig) töltődik megint be,
- aktuális, gyors információkat nyújt,
- lehetőséget ad a figyelemfelkeltő, látványos kezdésre, a legjobb termékek, munkák kiemelésére.
Hátránya lehet, hogy néha éppen a splash page miatt nem mennek tovább a felhasználók a site-on, hiszen egy kattintással (vagy - automatikus továbbdobódás esetén - 5-10 másodperccel) távolabb kerülnek a site valódi kezdőoldalától. A keresőoptimalizálás szempontjából is hátrányos lehet a splash page (akár az automatikusan továbbdobó JavaScript miatt, akár a keresők számára kvázi láthatatlan flash animációk miatt).
Szintén negatív hatású lehet a site összességére vonatkozóan, ha egy nagyon látványos splash page megtekintése után a felhasználó olyan belső oldalakra jut, amik színvonalukban nem közelítik meg a kezdést.