A web banner, bannerreklám vagy egyszerűen csak banner a World Wide Web-en alkalmazott hirdetési forma, az online marketing egyik eszköze. Nevének eredete az angol banner - azaz lobogó, zászló - szó. A reklámozás területén először az offline hirdetési formák között találkozhattunk bannerekkel, például sajtóhirdetésekben vagy transzparenseken, amelyek alakja egy elnyújtott zászlóra emlékezet. Az online reklámozásban innen vették át a web banner kifejezést, ugyanis a legelső internetes hirdetési formák ilyen [szalaghirdetés]?ek voltak.
A szűkebb értelmezés szerint a web bannereknek a magas oldalarányú hirdetési formákat tekintjük, azaz a fekvő vagy álló szalaghirdetéseket, ahol az egyik oldalpár jóval hosszabb, mint a másik. Ilyen például a legismertebb, 468*60 pixel oldalméretű ún. full banner.
Tágabb értelmezés szerint azonban a bannerek közé tartoznak mindazok az online hirdetési felületek, amelyek egy adott oldalba beágyazva jelenítenek meg valamilyen reklámot. Még tágabb értelemben a bannerek közé sorolhatjuk az önálló böngészőablakban megnyíló pop-up vagy pop-under hirdetéseket, sőt, akár a tartalom fölött látszódó, de nem külön ablakban felbukkanó layer hirdetéseket is.
A 2000-es évek második felétől a banner kifejezés helyett a online display hirdetés megfogalmazás terjedt el mindinkább, amin belül web bannernek már többnyire csak a magas oldalarányú, illetve sokszor már azon belül is csak a fekvő formájú hirdetéseket nevezik.
Cél
A web banner leggyakoribb - de nem kizárólagos - célja, hogy rákattintásra ösztönözzön, és ezzel látogatói forgalmat tereljen a hirdető weboldalára. Előfordulnak azonban olyan bannerhirdetések is, amelyek - a hagyományos médiából ismert hirdetési mechanizmushoz hasonlóan - csupán figyelemfelkeltőek, de nem kattinthatóak; valamint olyan interaktív bannerek is, ahol a felhasználó magában a bannerben tud további információkhoz jutni anélkül, hogy el kellene hagynia az éppen böngészett weboldalt.
Forma
A banner formájának mérőszáma a pixel, azaz képpont, amely képernyőfelbontástól függetlenül alkalmas arra, hogy egyértelműen meghatározza adott web banner oldalainak hosszát.
A sztenderd bannerméretek az Internet Advertising Board nemzetközi szervezet meghatározása alapján:
Fekvő formájúak:
Full banner: 468*60 pixel.
Half banner: 234*60 pixel.
Szuperbanner vagy magnumbanner (vagy nemzetközi nevén: leaderboard): 728*90 pixel.
Gomb formájúak:
Button: 120*60, 125*125 vagy 120* 90 pixel.
Micro bar: 88*31 pixel.
Téglalap formájúak:
Négyzet (pop-up) banner: 250*250 pixel.
Téglalap banner (vagy nemzetközi nevén: rectangle): 180*150 pixel.
Közepes téglalap banner (medium rectangle): 300*250 pixel.
Nagy téglalap banner (large rectangle): 336*280 pixel.
Álló formájúak:
Vertical banner: 120*240 pixel.
Álló téglalap (vertical rectangle): 240*400 pixel.
Felhőkarcoló (vagy Magyarországon is gyakran használt nevén: skyscraper): 120*600, illetve 160*600 pixel.
Féloldal banner (nemzetközi nevén: half page ad): 300*600 pixel.
A Magyarországon gyakrabban használt bannerek között az IAB sztenderdek közül a full banner, a half banner, a szuperbanner (768 pixel szélességben is), a vertical banner és a skyscraper található meg. Emellett gyakoriak a full banner függőleges oldalát többszöröző bannerméretek: duplabanner (468*120 pixel), triplabanner (468*180). Magyar specialitás, hogy a téglalap formájú bannerek billboard néven futnak, melyek közül a legismertebb a 330*247 pixeles hirdetési felület volt a kétezres évek derekán, amely eredetileg az [Index]? portál cikkoldalain alkalmazott bannerforma volt, de más médiumok is átvették a sztenderdizáció jegyében. Szintén az Index használta deluxe banner néven az 550*72 pixelméretű formát. Mára azonban az [IAB]? sztenderd méretek terjedtek el Magyarországon is, és egyúttal jellemző tendencia, hogy a kisebb méretű hirdetések "kihalnak", és egyre nagyobb felületű display reklámformák válnak sztenderddé.
2009 elején az Amerikai Online Kiadók Egyesülete például 3 új sztenderdet vezet be a bannerméretek növekedésének igényével:
Fixed panel – hasonlóan a Magyarországon korábban meglehetősen népszerű, sticky-nek (azaz ragaszkodó bannernek) nevezett megoldáshoz – az oldal lefelé görgetése közben mozog az oldal felületével együtt a reklám, így folyamatosan látszik. XXL Box – lapozható felület, amelyben mozgóképek is lehetnek. Pushdown – teljes képernyő-szélességű reklám.
Mindennek fő oka a képernyőfelbontások növekedése. Viszont az okostelefonok elterejdésével megjelentek ismét a kisebb képernyők is, ami miatt több, korábban a weben alkalmazott bannerforma újra megjelenik, csak ezúttal a mobilweben vagy mobilalkalmazásokba ágyazva.
Ismertek még az ún. kinyíló (vagy roll-over, mouse-over) bannerek, amelyek az egér föléhúzásakor valamely irányba megnagyobbodnak. Ezeknél az eredeti állapot pixelmérete mellett a kinyílt állapot pixelméretét is meghatározzák.
Technológia
Technológiai szempontból a web bannerek lehetnek kép formátumúak (gif, JPEG, PNG), készülhetnek [JavaScript]? programozással, illetve a leggyakoribbak a multimédiás lehetőségeket biztosító flash bannerek. Ez utóbbiak akár beépített vagy stream-elt videókat is tartalmazhatnak, lehetővé téve a hagyományos [TV spot]'">?ok online megjelenítését.
Az alkalmazott technológia meghatározhatja a bannerek másik jellemző méretszámát, a fájlméretet (Kbyte). Sok médium meghatároz maximum fájlméretet, aminél nagyobb fájlméretű bannert nem enged megjelenni az oldalán. Így gátolják meg, hogy a kisebb sávszélességű internetkapcsolattal rendelkező felhasználók oldalletöltődése túl lassú legyen, és emiatt esetleg elhagyják az oldalt betöltődés előtt, vagy reklamáljanak az oldal tulajdonosánál.
Mechanizmus
A web bannerek csak látszólag képezik egy adott weboldal szerves részét. Bár ezt a felhasználók nem érzékelik, valójában egy külön számítógép, a reklámszerver (adserver) jeleníti meg a hirdetéseket a beállított paramétereknek megfelelően. Így van például arra lehetőség, hogy célzottan jelenjenek meg a bannerek (pontosabban a bennük megjelenített reklámüzenet), megfelelve a böngészett tartalomnak, de akár a felhasználó demográfiai adatainak, érdeklődési körének, sőt, korábbi böngészési jellemzőinek.
Mérés
A bannerek egyik jellemző mérőszáma a reklámmegjelenés-szám (adimpression vagy ad-view). A hatékonyságukat az átkattintási számmal (click through - CT) és az [átkattintási arány]'">? mutatóval (click-through rate - CTR) jellemezhetjük, de interaktív bannereknél az interakcióba lépés számát is kimutathatjuk.
Árazás
A web bannereket értékesítik darabra, azaz megjelenés alapon (általában ezer darabban megadva az egységárat - Cost Per Thousand Impressions (CPM) vagy Cost per Thousand CPT), időalapon, illetve kattintás alapon Cost-per-Click (CPC), amikor csak azok után a bannermegjelenések után kell a hirdetőnek fizetnie, amelyeknél átkattintás is történt. A klikk alapú árazáshoz hasonló az az árazási metódus, amikor a bannert megjelenítő médium akkor kap pénzt, ha a bannerre történő kattintás után a felhasználó valamilyen egyéb tevékenységet (pl. regisztráció, vásárlás stb.) is végez (PPA – pay-per-action vagy CPA – cost-per-action). A hazai bannermegjelenési listaárak - mérettől, felülettől, célzástól stb. függően - kb. 3-40 Ft között szóródnak.
Kapcsolódó linkek
Internet Advertising Board (korábban Interactive Advertising Bureau): iab.com/pages.php
Forrás
Neo Interactive online [marketingügynökség]?.