A promóció latin eredetű szó, eredetileg előléptetést, elősegítést jelent. A magyar marketing szóhasználatba az angol [sales promotion]? kifejezésből került, amelynek jelentése eladásösztönzés.
"A sales promotion olyan piacbefolyásoló módszerek összessége, melyek közvetlenül ösztönzik a fogyasztót vagy viszonteladót a vásárlásra. Olyan külön értéket kínálnak fel a vevőnek, ami képes indító lökést adni a vásárláshoz.
Az eladásösztönző módszerek általában nem a termékhez (illetve nem annak funkciójához) kapcsolódnak, hanem egyéb előnyök kilátásba helyezésével ösztönzik a vásárlót. Alkalmazásuk célja általában a gyorsabb döntések, nagyobb volumenű vásárlások elősegítése.
A sales promotion (SP) módszereket elsősorban aszerint csoportosítják, hogy kire irányul a tevékenység. E kritérium szerint megkülönböztetünk fogyasztókat és kereskedőket ösztönző módszereket.
A fogyasztót ösztönző SP módszerek:
(vásárlási) utalványok terjesztése
[termékminták]? küldése
vásárlói pályázatok
nyereményjátékok
pontgyűjtő akciók
ajándékok, jutalmak
árengedmények, kiárusítások stb.
A kereskedőt ösztönző SP módszerek:
állandó kapcsolattartás és segítségnyújtás (találkozók, levelezés stb.)
az eladást segítő prospektusok, kiadványok, árkatalógusok átadása
előadások, betanítás
termékbemutató
közös reklamációk
eladók ösztönzése (jutalék, jutalom utak stb.)
árvisszatérítések stb."
Az internet és mobileszközök terjedésével a promóciók egyik fő platformja a web lett, és önálló online promóciókat is gyakran futtatnak a márkák.
Forrás