ABC analízis (Pareto diagram): kiemelt termékcsoportok kiválasztásának eszköze. Segíti a vállalat termékszerkezetének jobb megismerését és a döntést, hogy mely terméknél szükséges a folyamatos ellenőrzés és az egyedi piacvizsgálat.
Az ABC analízis egyike a legegyszerűbb, leggyakrabban használatos elemzési módszereknek. Általában nagyszámú, homogén halmazok elemzésére használható. Így például kitűnően alkalmas egy vállalat vevőkörének, termékcsaládjának elemzésére. Ugyanolyan eredményesen lehet egy gyártó rendszer tervezésénél az eljövendő termelési profil meghatározására. Az ABC analízis azt mutatja meg, melyek azok a halmaz elemek (termékek, partenterek), amelyekre egy meghatározott szempont szerint figyelni kell. A módszer egy diagram megszerkesztésére irányul, (ez a Pareto-diagram), amelyből következtetéseket lehet levonni a a halmaz elemeinek fontossági eloszlását illetően.
Példa az elemzési módszer használatához