Tevékenység:
Az Est Media Group (EMG) a mostani formáját 2007-ben nyerte el, magába olvasztva (a 2011-től már EST MEDIA Vagyonkezelő Nyrt. néven futó) econet.hu Nyrt. korábbi - elsősorban online - médiavállalkozásait.
A Pesti Estet működtető cégcsoport 2007 előtti történetéről lásd az Est Média szócikket. Az EMG szempontjából döntő momentum volt az 1992-es alapítású Pesti Est Kft. és a hozzá tartozó vállalatok megvásárlása a 2007-es év elején. Így a portfolió olyan országszerte ismert és elismert márkákkal bővült, mint a Pesti Est magazin, a regionális Est Lapok, a Súgó és az Est Indoor. Ezzel az akvizícióval szinte egyidőben került megvásárlásra a Boomerang Kft. 100%-os üzletrésze is, így az EMG gyakorlatilag az egyetlen meghatározó szereplőjévé vált a magyarországi indoor piacnak. Még ugyanebben az évben került a portfolióba a radiocafé 98.6 is, amelyik meghatározó szereplője a budapesti regionális rádiós piacnak, különösen erős hallgatottsággal a kulturálisan nyitott és igényes, magasabb státuszú fiatal felnőttek körében.
A médiaportfolió legrégebben (2004 óta) működő tagja a Magyar Vendor Kft., amely jelenleg az EMG teljes online eszközparkját tömöríti, így a freeblog és freevlog közösségi szolgáltatásokat, a www.est.hu, valamint a www.eco.hu portálokat, illetve további internetes felületeket (sugo.hu, day.hu, ultraweb.hu, sziget.hu, jox.hu stb.). (Ugyancsak ide tartozott a 2011 elején bezárt első magyarországi online zeneáruház, a Songo.) A Magyar Vendor korábban online sales house-ként is működött, további online felületek nem kizárólagos - pl. a Facebook - (hazai) kereskedelmi képviseletét is ellátva.
Az EMG így a 2007-es év közepére meghatározó, országos sajtó-orgánumokkal, országos indoor eszközparkkal, közepes méretű online portfólióval és egy budapesti rádióadóval rendelkezett.
A gyors és nagyszabású akvizíciókat követően az EMG hozzálátott az egyes termékek fejlesztéséhez és új termékek piaci bevezetéséhez is.
2007 egyik legfontosabb termékfejelsztési projektje a Súgó című országosan terjesztett, ingyenes magaskulturális havilap kiterjesztése volt. Az Est Média stratégiai megállapodást kötött a Fidelio-val, melynek eredményeképpen közös kiadóvállalat jött létre, amelyik immár a szegmens egyértelmű piacvezető havilapját a Fidelio/Súgó-t gondozza.
2007 végén a EMG üzletrész adádvételi szerződést kötött a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft.-vel, amelynek értelmében a vállalat, és így az általa megrendezett fesztiválok és rendezvények (Sziget, VOLT, BalatonSound, Gyereksziget, Félsziget stb.) egy öt éves akvizíciós folyamat eredményeképpen az EMG 100%-os tulajdonába kerül.
2008 tavaszán az Est Média saját fejlesztésű, új termékkel lépett piacra. Az EST.TV Magazin hetente 150 ezer példányban jelent meg, melynek egyik részéhez az országosan több mint 50 TESCO áruházban kihelyezett speciális állványokon keresztül juthatott hozzá az olvasó, a másik része fitness-termekben, bevásárlóközpontokban és egyéb terjesztési pontokon volt elérhető, illetve 2009 februárjától - kézbesítési díj ellenében - házhoz is rendelhető lett. A lap környezetbarát papíron készült Az EST.TV A magazinhoz weboldal is párosult. 2009 áprilisában az EMG bejelenti, hogy a válság miatt szünetelteti a lap kiadását.
2008 végén elindítják a [Time Out]? Budapest angol nyelvű életmódmagazint, majd egy évre rá annak magyar nyelvű változatát is.
2009 novemberében elindult a [Sláger rádió]? volt országos frekvenciáját elnyerő a NeoFM az EMG portfóliójának új tagjaként.
2010 áprilisában megvásárolják a Sanoma Budapesttől a Pesti Est konkurenciáját jelentő [Exit Magazin]? többségi tulajdonrészét.
2010 augusztusában az EMG tőkét emel a NeoFM-et üzemeltető [FM1 Zrt.]?-ben, és egyidejűleg eladja 3/4 részét az FM1 Friends Kft. nevű cégnek, amelynek 5 %-os tulajdonosa Horváth László, a [Geomédia Kiadó]? vezére, míg 95 %-os tulajdonosa a korábbi [Szerencsejáték Zrt.]? vezérigazgató [Székely Gábor]?, aki a tranzakcióval egyúttal a NeoFM vezérigazgatója lesz, váltva Kádár Tamást. A reklámértékesítés továbbra is az EMG-nél maradt, így ezzel a "trükkel" a NeoFM műsorszolgáltatói díjköltségének kalkulációjában - amely költséget 2011 második felétől már nem fixen, hanem az előző évi bevétel alapján állapítanak meg - már nem jelenik meg az EMG-ben, mint sales house-ban képződő bevétel. További változásként létrehozták az [EMG Sales House]? Kft.-t az EMG 74 és a Geomédia 26 százalékos tulajdonában, amely reklámértékesítő cég a tervek szerint fokozatosan átveszi a két médiavállalat portfoliójának médiaértékesítését. Az új sales house ügyvezetője az Est Media Groupot is vezető Kádár Tamás.
2011 az Est Media Group nehéz éve és egyben a megújulásáé is. Márciusában távozott Kádár a cégcsoporttól. Tavasszal megszűnt a broadcast üzletág: áprilsban bejelentették a NeoFM maradék 25%-ának az eladását az FM1 Friends Kft.-nek. Egyúttal megszűnt az az együttműködés is, melynek keretében az EMG kereskedőháza értékesítette a rádió reklámidejét. Ugyancsak eladták a Radiocafé Kft.-t, amely először 2010 áprilisáig volt az Est Media Nyrt. tulajdonában, ezt követően a KV Barát Vagyonkezelő Kft. birtokába került. Az ekkor alapított KV Barát 2011 februárig Stalmayer Róbert kezében volt, majd néhány hónapig az Est Média lett a tulajdonosa, azaz visszakerült hozzá a Rádió Café. A céget végül 2011. május 6-án értékesítették (majd 2012 elején felszámolták) a Great Security Vagyonvédelmi Kft.-nek (amely az akkori sajtóhírek szerint a Zóna Taxit is üzemeltető, illetve a Citadellán található szórakozóhelyet is tulajdonló Veres István és üzletfelei érdekkörébe tartozott). Az eladások oka az Est Media Nyrt. permanensen rossz üzleti helyzete volt. Ugyanezen okból 2011 júniusában a közgyűlés a reorganizációs tervet fogadott el. Ebben további leépítések, a print és online üzletág átszervezése, racionalizálása, az olcsóbb irodába költözés, a TimeOut eladása szerepelt (utóbbi augusztusban meg is történt). A jelszó: erős brandek és digitalizáció. Májusban a [GMedia]? vette át az EMG online felületeinek értékesítését; ezzel véget vetve az előző évi, saját EMG-s sales house-ban történő központosított értékesítési törekvéseknek.
Júniusban [Pankotai Csaba]? lesz az ügyvezető. Pankotai alapítóként és tulajdonos menedzserként vett részt a romániai Şapte Seri, illetve a bulgáriai Programata program kalauzok létrehozásában, sikeres működtetésében. Vezetésével az EMG ősszel befejezte az EXIT Magazin akvizícióját, emellett akvirálta a romániai piacvezető Sapte Seri és a bulgáriai piacvezető Programata lapcsaládokat és azok online felületeit, így Magyarországon kívül két másik európai uniós ország programmagazinjainak nemzetközi kiadójává vált. A 2011 őszi alaptőke-emeléssel nemzetközivé vált a cégcsoportnál Pankotait vezérigazgatóvá választották, helyettese korábbi, romániai és bulgáriai alapító-tulajdonos társa, [Kovács András]? lett. Kovács feladata a külföldi érdekeltségek irányítása.
2012 márciusában a svájci GEM (Global Emerging Markets Ltd.) is csatlakozott az Est Media intézményi befektetőihez. A 3,4 milliárd dollár tőkéjű befektetési társaság a következő három évben legfeljebb egymilliárd forint tőkebefektetésre vállalt kötelezettséget, illetve öt éven belül további 3 millió darab részvény 280 forintos kibocsátási áron történő lejegyzésére kapott opciót. Az érkező tőke az Est Media cégcsoport refinanszírozási törekvéseit segíti, középtávon pedig a társaság nemzetközi out-of-home médiatevékenysége fejlesztését és – esetleges további földrajzi – terjeszkedését támogathatja.
|
Egyéb adatok:
GEM: www.gemny.com