Az egymástól eltérő, csoporton belül azonban hasonló igényekkel rendelkező fogyasztók feltérképezése elsősorban tervezési szempontból fontos. A szegmentáció célja nem a piac felszabdalása, hanem azon homogén vásárlói körök megismerése, amelyek rájuk szabott marketingeszközökkel hatékonyabban közelíthetők meg. Ahhoz azonban, hogy egy potenciális szegmenst valódi piaci célként tudjunk értelmezni, a fogyasztói csoportnak alapvetően három kritériumnak kell megfelelnie:
1. Felmérhetőség
A szegmenst alkotó fogyasztóknak felismerhetőknek, azonosíthatóknak kell lenniük, bármi is legyen, ami megkülönbözteti őket a vásárlási döntéshozatalban.
2. Érdemlegesség
A megcélzandó vásárlói rétegnek elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy megérje külön eszközrendszert kialakítani igényeik kielégítésére. Ez nem feltétlenül a csoport méretét, sokkal inkább profitabilitását jelenti, hiszen nem csupán eltérő termékmegoldásokkal tehetünk eleget a különböző szegmensek elvárásainak, hanem nekik megfelelő árazással (pl. kedvezményes utazási lehetőség nyugdíjasoknak) vagy egyéni reklámmal.
3. Elérhetőség
A kiválasztott vagy kialakított [piaci szegmens]?t nem elég körülhatárolni, el is kell tudnunk érni különböző marketingeszközökkel (pl. reklámmal vagy forgalmazással), hogy befolyásolásukkal a kívánt üzleti eredményt érhessük el.