A sikeres public relations tevékenység – és különösen a hírnév menedzsment – egyik alapvető feltétele, hogy a szervezetünk – vagy ügyfelünk szervezete – megítélésén, hírnevén pozitív irányba változtassunk. Így feltétlenül szükséges tisztán látnunk azt is, hogy egyrészt a célcsoportjaink milyen véleménnyel vannak rólunk (ez történhet a felmérések számtalan formájával), illetve a számunkra fontos célmédiumok mennyire ismernek bennünket és milyen módon jutnak hozzá a szervezetünkre vonatkozó információkhoz. Ezen információk feltérképezésére szolgál megoldásként a média audit.
A média audit során célirányos, a szervezetünket érintő kérdéseket teszünk fel az általunk kiválasztott újságíróknak, és így ismerjük meg a véleményüket a szervezetünkkel kapcsolatban.
Első lépésként határozzuk meg a számunkra fontos újságírói kört / médiakört, amely erős befolyással van a szervezetünkre. Ebből válasszunk ki 5-10 médiumot (ill. újságírót, szakújságírót), amelyeknek véleményére kíváncsiak vagyunk. Nyilvánvalóan az ideális helyzet az, ha a témában járatos, a témával foglalkozó újságíróval tudunk beszélni.
Ezt követően dolgozzuk ki a kérdéseket (max. 5-öt). Mivel az újságírók ideje nagyon szűkös, ezért ne pazaroljuk azt feleslegesen és a legfontosabb kérdésekre koncentráljunk.
A megkeresések (telefonhívások) időpontját érdemes 10-15 óra közzé időzítenünk. Keddi napokon ne zavarjuk a hetilapok szerkesztőségeit, ugyanis gyakran a kedd a lapzárta napja náluk. Fontos, hogy a végén kérdezzünk rá arra, hogy a későbbiekben küldhetünk-e neki információkat (ha ez eddig valamilyen okból nem történt meg) ; illetve milyen formában várja ezeket az anyagokat. Kérjünk közvetlen telefonszámot és e-mailcímet is.
Miután megvannak a válaszok, elemezzük ki azokat. A médiaaudit fontos célja, hogy megismerjük, a számunkra fontos célmédia szemében milyen hírneve van ügyfelünknek/szervezetünknek; illetve mennyire tartják használhatónak a tájékoztatásul küldött anyagainkat, és ha kérdésük van, tudják-e, hogy kihez kell fordulniuk – így az elemzésben erre koncentráljunk.
Jelöljük meg a tanulságos pontokat és egyben jelöljük ki azokat a lépéseket, amelyeket a hírnevünk építése érdekében teszünk majd a hallottak alapján. Ha ezzel is végeztünk, akkor egy kerek egész dokumentumban foglaljuk össze a tapasztalatokat.
Mivel a média audit második legfontosabb célja, hogy a jövőbeni munkát a szervezet és a média zött minél hatékonyabbá tegye, javasolt az auditot 6 hónapos vagy egy éves időtartamot követően újra megismételni, hogy friss ismereteket szerezzünk az időközbeni, remélhetőleg pozitív változásokról.