Hazánkban elterjedt a „média monitoring” kifejezés is. A magyar – és adott esetben nemzetközi – médiában a szervezetünk számára fontos hírek figyelését, nyomon követését, elemzését és kiértékelését jelenti. Egyben figyelemmel kísérhetjük versenytársaink tevékenységét, üzeneteit és üzeneteinek változásait is.
A kommunikációs szakma nagyon fontos területe. [PR ügynökség]?ek esetében tevékenységük sikerességének mérésére is szolgálhat.
A médiafigyelés során az első lépés mindig a hírek begyűjtése. Ha azonnal szükségünk van információkra, akkor hagyatkozhatunk számos ingyenes online hírkeresőre is. Hosszabb távon azonban ez nem ajánlott, hiszen rengeteg fontos cikk és információ elkerüli így a figyelmünket. Végezgetjük a sajtófigyelést magunk is, de számítsunk arra, hogy ez időben és pénzben is komoly áldozatokkal jár, miközben eleget kell tennünk a vonatkozó jogszabályi kötelezettségeknek (ez általában a szerzői jogok tulajdonosával történő megállapodást jelenti). A legegyszerűbb megoldás, ha egy médiafigyelő cégre bízzuk a hírek felkutatását – ekkor adott kulcsszó/kulcsszavak alapján naponta kapjuk meg az összegyűjtött híreket.
A következő lépés a média-megjelenések elemzése. A legfontosabb szempont ekkor, hogy üzeneteink mennyire tisztán köszönnek vissza a hírekben és cikkekben. Ez akkor is szempont, ha nem mi magunk indítottuk el – például közlemény, vagy aktív sajtókapcsolatok útján – a kommunikációt. Az elemzést természetesen helyezzük kontextusba – tehát az adott hír, megjelenés milyen módon és mértékben befolyásolja a kommunikációs taktikai és stratégiai céljainkat, szervezetünk hírnevét.
A szervezetünk/ügyfelünk számára fontos híreket végül egy dokumentumban foglaljuk össze, amelyet adott rendszerességgel (pl. napi, vagy heti összefoglalók) készítünk el.
Az összefoglaló ajánlott tartalma:
- Média neve
- Média meghatározása
- Példányszám (írott média esetén)
- Újságíró/Riporter
- Hír címe
- Hír rövid összefoglalója
- Elemzés
- Megjegyzés (pl. a hír megjelent még más lapokban)
Nagy hazai médiafigyeléssel foglalkozó cégek:
- Neticle
- Observer
- IMEDIA