Bezár [x]
Már 2492 szócikk közül válogathatsz.

A Médiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes média- és marketing tudástár. Legyél Te is a Médiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Hirdetés


A reklámok elutasításának fő okai:

  • Hazudnak (manipulálnak)
  • Zavarnak (tolakodnak)
  • Sok van belőlük (felesleges)


A világban tapasztalható reklámkerülés nem kerüli el a hazai viszonyokat sem, legfeljebb némi lemaradással követi a külföldi tendenciát. A rendszerváltás és az azzal járó fogyasztói kínálat növekedés időszakában még "rózsás" volt a helyzet. 1987-ben az első magyar reklámról szóló közvélemény kutatásban dr.Hoffmann Istvánné arról számol be, hogy a "reklám" szóhoz kapcsolt aszszociációk egyáltalán nem tükröznek negatív irányt. Az emberek még nem érzik sem "taszítónak" sem "gyengének"a hirdetéseket. Sőt, ma már hihetetlennek tűnő adatokat felidézhetünk: a televízió előtt ülok 64-76 százaléka kedveli a reklámokat! Valamennyi egykori célcsoport egyik kedvenc beszédtémája volt a televízióban látott reklám.

Mi történt? A reklámkerülés jelenségére a 90-es években kezdtek felfigyelni. 1995-ben indította el az Ad Avoider, azaz Reklámkerülő nevű kutatást International Media és a Lowe Howard Spink reklámügynökség. A kutatás három csoportra osztotta a nézőket, mindegyik csoport megközelítőleg egyharmadát adta az összes tévénézőnek. Az első harmadba azok tartoztak, akik óránként hét percet töltenek a tévéreklámokkal, ők a nem reklámellenesek, azaz non-avoiderek. A második harmadba azok kerültek, akik óránként hat percig nézik a tévéreklámokat, ők a mérsékelten reklámkerülők, azaz moderate ad-avoiders.A harmadik csoportba tartozók csak öt percet töltenek el óránként a tv-reklámok nézéséveI, ők a különösen reklámellenesek, azaz az extreme ad-avoiders. Ez utóbbi kettő aránya nyolcvan százalék fölé került.

A GfK 2004 őszén fókuszcsoportos kutatást készített, amelyben a tizenévesek önmagukról és a világról alkotott képükről vallottak. A kutatás készítői asszociációra kérték a különböző életkorcsoportok képviselőit. A 'reklám' szóra a 10-14 évesek visszafogottan reagáltak, a következő négy évfolyam képviselőinek azonban nagy többsége bevallottan unja és utálja a reklámokat. A nyilatkozatok szerint a 18-19-betartozók már nem csak unják, hanem idegesítőnek is érzik az egysíkú hirdetéseket, miközben sokan átverésnek is tartják.

Az új tipológia bizony a helyzet jelentős romlását mutatja: igaz ugyan, hogy a határozottan reklámellenesek aránya jelentősen (36-róI20 százalékra) csökkent az eltelt bő négy évben, de megjelent egy korábban ilyen határozott módon nem észlelhető - és igen nagy létszámú, arányú csoport, akik - más terminológiával élve - reklámkerülőknek tekinthetők.

» az elutasítók - akik a társadalom körülbelül 20 százalékát teszik ki - kikerülhetetlennek, manipulatívnak és fárasztónak tartják a reklámokat. A csoport összetételét az idősebbek, az alacsony státuszúak, a nagyon alacsony és a magas iskolai végzettségűek jellemzik.
» a tartózkodóak - akik 45 százalékos részarányukkal a legnépesebb csoportot alkotják - nem szeretik (bár nem is szidják különösebben) a reklámokat. A reklámozók számára azonban komoly fenyegetést jelent, hogy ez a nagy létszámú és egyéb szempontokból heterogén csoport igyekszik elkerülni a hirdetéseket.
» a funkcionalisták - akik ismét körülbelül a lakosság 20 százalékát jelentik - nem szeretik ugyan a reklámokat, de elfogadják annak létét, és a maguk számára hasznos információkat igyekeznek megtalálni bennük. A csoportra jellemző a férfiak magas aránya.
» a támogatók - nagyjából a társadalom 15 százalékát kitevő- csoportja kedveli és szórakoztatónak tartja a reklámokat. Nagy arányban fiatalok tartoznak e csoportba.

Tanulságos a reklám attitűdök gyors, hét év alatt pregnáns elmozdulása negatív irányba.


Hirdetés


Kiemelt támogató









Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Pókerpédia Jógapédia Webfazék
egyészségügyi
enciklopédia
gazdasági és
pénzügyi tudástár
internetes
tudástár
kerékpáros
tudástár
borkulturális
tudástár
póker szabályok,
stratégiák
jóga gyakorlatok,
tudástár
mindenki
szakácskönyve

 


Kiemelt támogató




Kigondolta és létrehozta