A kérdőíves kutatás egyik fajtája a telefonos megkérdezés. A telefonos megkérdezés során a kutatók telefonon keresztül keresik fel a minta tagjait és teszik fel nekik a kérdőívben rögzített kérdéseket.
A telefonos megkérdezésnek két formáját különböztetjük meg:
- hagyományos telefonos megkérdezés
- CATI (számítógépes megkérdezés): a kérdőív kérdéseire adott válaszokat közvetlenül számítógépen rögzítik.
A CATI rendszerek:
- irányítják az interjú lefolyását,
- az esetleges hibákat azonnal jelzik,
- a szűrést kezelik,
- a részeredményeket azonnal rendelkezésre bocsátják,
- kiválasztják az adatbázisból a megfelelő telefonszámot,
- az adatokat közvetlenül értékelhetővé teszik, ez által gyorsul az információfeldolgozás.
A telefonos megkérdezés előnyei:
- a minta elérhetősége magas,
- az adatgyűjtés rugalmassága aránylag magas,
- kényes kérdések megkérdezhetőek,
- gyors.
A telefonos megkérdezés hátrányai:
- kis mennyiségű adat megszerzésére ad lehetőséget,
- kérdező befolyásolhatja a válaszadót, így torzulhat a kutatás.