A vásárlási befolyásoló szerepet betöltheti valamely családtag is, ugyanakkor a különböző családtagok - egy adott termék vagy szolgáltatás vásárlási döntési folyamata során - más és más szerepet tölthetnek be, illetve különböző módon gyakorolnak hatást a döntési folyamatra.
Vásárlói magatartást befolyásoló tényezők:
- társadalmi és gazdasági környezet (pl. jogi környezet, életszínvonal, tömegkommunikáció)
- kulturális jellemzők (pl. nemzteiségi kultúrák)
- társadalmi jellemzők (pl. hovatartozás)
- személyes jellemzők (pl. életkor, vagyoni helyzet, személyiség, márkahűség)
- pszichológiai jellemzők ([motiváció]?, attitűd, személyiség és énkép, észlelés és tanulás)
A családtagok a vásárlási döntési folyamatban különböző szerepeket tölthetnek be:
- vásárlási kezdeményező: akitől a termék vásárlásának ötlete származik
- vásárlási befolyásoló: bárki a döntési folyamat részvevői közül, akinek a véleménye fontos a vásárlási döntésben
- vásárlási döntéshozó: aki eldönti a vásárlás tényét
- [vásárló]?: aki lebonyolítja a vásárlást
- [használó]?: aki használni fogja a megvásárolt terméket
A vásárlási befolyásoló informális kommunikáció során információt, vagy tanácsot ad
- a termékszelekcióról
- illetve a márkaszelekcióról.