Adott vásárlási szerepet betölthet egyszemélyben valamely családtag, de a különböző családtagok
egy adott termék vagy szolgáltatás vásárlási döntési folyamata során más és más
szerepet tölthetnek be, illetve más és más módon gyakorolnak hatást a döntési folyamatra.
A vásárlási kezdeményezőtől származik a vásárlás ötlete. Ő veti azt fel először.
Vásárlói magatartást befolyásoló tényezők:
- társadalmi és gazdasági környezet (pl. jogi környezet, életszínvonal, tömegkommunikáció)
- kulturális jellemzők (pl. földrajzi-, nemzteiségi kultúrák)
- társadalmi jellemzők (pl. referencia csoportok, korszakok, hovatartozás)
- személyes jellemzők (pl. életkor, vagyoni helyzet, személyiség, márkahűség)
- pszichológiai jellemzők ([motiváció]?, attitűd, személyiség és énkép, észlelés és tanulás)
A különböző tulajdonságokkal rendelkező termékek vásárlásának bonyolultsága eltérő.
A [család]?tagok a vásárlási döntési folyamatban különböző szerepeket tölthetnek be:
- vásárlási kezdeményező: akitől a termék vásárlásának ötlete származik
- vásárlási befolyásoló: bárki a döntési folyamat részvevői közül, akinek a véleménye fontos a vásárlási döntésben
- vásárlási döntéshozó: aki eldönti a vásárlás tényét
- [vásárló]?: aki lebonyolítja a vásárlást
- [használó]?: aki használni fogja a megvásárolt terméket