A [család]?tagok a vásárlási döntésben különböző szerepeket tölthetnek be.
A döntéshozó meghatározza az egyes részleteket, hogy vásároljanak-e és hogy mit, valamint hogyan és hol vegyék meg, amit kiválasztottak.
Vásárlási döntések típusai:
- [szokáson alapuló vásárlás]?
- [problémamegoldó vásárlás]? (általában első vásárlás, vagy márkaváltoztatás)
- impulzusvásárlás (a vevő nem tervezi a vásárlást, csupán valamilyen hirtelen hatás következtében dönt a vételről)
- [változatosságot kereső magatartás]?
A következő döntéseket foglalja magába:
- termékválasztás
- márkaválasztás
- [kereskedő]?választás
- időpontválasztás
- vásárlásra szánt összeg meghatározása, fizetési módok
A vásárló magatartása különböző külső és belső befolyásoló tényezők hatására formálódik. Ez alapján a vásárlási folyamat szakaszai:
- [problémafelismerés]?
- [információgyűjtés]?
- [alternatívák értékelése]?
- [vásárlási döntés]?
- vásárlás utáni magatartás
A különböző tulajdonságokkal rendelkező termékek vásárlásának bonyolultsága eltérő. A családtagok a vásárlási döntésben különböző szerepeket tölthetnek be:
- vásárlási kezdeményező: a termék vásárlásának ötletét ő veti fel először
- vásárlási befolyásoló: bárki a döntési folyamat résztvevői közül, akinek a véleménye fontos a vásárlási döntésben
- vásárlási döntéshozó: aki eldönti a vásárlás tényét
- [vásárló]?: aki ténylegesen lebonyolítja a vásárlást
- [használó]?: aki ténylegesen használni fogja a megvásárolt terméket