A machinima (ejtsd: masinima) olyan kompjúter-animációs film, amely előállításához valósidejű, 3D-s grafikai renderelő motort használnak a „masinimisták”, és amely film egy-egy számítógépes játék grafikáját használja története életre keltéséhez. A legelső machinimák (még nem ezen a néven) 1992-ből, a Stunt Island nevű játékból eredtek, ahol a játékosok „filmre rögzíthették” saját repülős kaszkadőrmutatványaikat úgy, hogy maguk helyezhették el a kamerákat a játék különböző pontjain, és vághatták utólag össze a produkciót. Ám mivel a minifilmeket csak magában a játékban lehetett megtekinteni, nem vált szélesebb körben ismertté az új műfaj.
A machinima kifejezés az egyik legismertebb masinimistától, Hugh Hancocktól ered – a „machine” és „cinema” kifejezések összevonásából (egyben az „animáció” szóra is emlékeztetve) –, amellyel 2000-ben elindította a machinima.com weboldalt. Korábban ez az animációs technika „Quake movies” néven volt ismert, utalva a Quake nevű népszerű FPS (first person shooter), azaz „belső nézetű lövöldözős” videójátékra, illetve arra a gyakorlatra, hogy a játékszoftverek bemutatója ilyen formában készült. Kezdetben – a Quake mellett pl. a Doom című játéknál is – ezek a felvételek speedrun-okat vagy quickdone-okat (azaz a játék egy-egy szintjének vagy a teljes játéknak a leggyorsabb teljesítési kísérletét) és többszereplős csatákat, versenyeket dokumentáltak, majd már önálló, a játék témájától elszakadó történeteket bemutatva váltak Quake mozikká, mint amilyen a négyórás Seal of Nehahra. Az ilyen, úgynevezett „storyline” filmeket tekinthetjük „valódi” machinimáknak, amikor a játék már csak a történet környezetét, "platformját" jelenti, és a filmkészítés folyamata igen hasonlatos a hagyományoséhoz az előkészítési, a forgatókönyv írói, operatőri, rendezői vagy például vágómunka tekintetében.
Miután a gyakorlat egyéb játékokra és [szoftver]?ekre is kiterjedt, – kinőve a csak az adott játékban lejátszható formátumokat – szabvány filmformátumokra átalakítva hamarosan bekerült a [mainstream médiá]?ba is, egészen akár tévésorozatok vagy reklámok formájában.
A machinima az egyéb filmkészítési műfajokhoz képest szimplább, ami által olcsóbb, de egyben kevesebb lehetőséget is nyújt a (művészi) kifejezésre. Az, hogy valósidejű, a költséghatékonyság mellett egyben rugalmasságot és gyorsaságot is jelent a jobb minőségű, „elő-renderelt”, filmkockáról-filmkockára készített számítógépes animációkhoz képest. A hagyományos filmekhez képest pedig a virtuális színészet jelent olcsóbb megoldást, nem beszélve a fizikai határok és veszélyek nem-létéről.
Mivel a machinimákat nagyon gyakran az egyes – jogdíjas – számítógépes játékok szoftverében lévő digitális eszközökkel készítik, ezáltal ezek a filmek [származékos termék]?ek, ami esetenként jogi kérdéseket vet fel. A helyzet ellentmondásos, ugyanis többször éppen maguk a játékgyártók ösztönzik a saját környezetükben elkészített machinimák létrehozását, például a Halo3-ba beépített videószerkesztési és utórögzítő kamerák beállítását biztosító fícsörökkel.
Nem csak a technika, de legtöbbször a tematika is megmaradt a játékszoftverek világának közelében, az attrakciókat és (jellem)ábrázolásokat onnan kölcsönözve. A legnépszerűbb machimima műfajok a vígjátékok, zenés-táncos klipek, drámák. De politikai megnyilatkozások, kiáltványok is megjelentek ebben a formában, mint amilyen például a kínai internetcenzúrát bíráló War of Interenet Addiction machinima-szatíra a World of Warcraft (WoW) játék stílusában.
„Speciális esete a machinimának, amikor profi filmesek használják a videojátékokat látványtervek vagy illusztrációk elkészítésére. George Lucas az Unreal Tournament mozikkal skiccelte az új Star Wars filmek akciójeleneteit a trükkmestereknek, a profi machinima legszebb példája pedig a South Park rajzfilmsorozat Make Love Not Warcraft című része, amihez a játékban zajló jeleneteket a World of Warcraft tesztszerverén vették fel (állítólag rengeteg jelenetet kellett megismételni, mert az arra járó, bámészkodó játékosok belógtak a képbe)”. (Forrás: Index.hu – Machinima, avagy filmforgatás videójátékkal, 2007. április 29.)
A reklámipar is megtalálta magának a machinima műfajt. Például Ho Chee Yue, az [AKQA]? nevű nemzetközi digitális reklámügynökség szingapúri irodájának alapítója segítette a non-profit AMAS – Academy of Machinima Arts and Sciences (Machinima Művészeti és Tudományos Akadémia) – első ázsiai filmfesztiváljának létrejöttét 2006-ban. Ezzel a „machinima Oscar” Ázsiába is beköltözött. De nem csak közvetett kapcsolódások vannak a reklámszakma és a machinima között. 2010-ben a RuneScape ingyenes multiplayer játék gyártója reklámfilm-versenyt írt ki, amelyben a pályázók RuneScape alatt forgatott reklámokkal vehettek részt.
Ugyancsak érdekes megoldás a Just Cause 2 – The Island of Panau videójáték egyik hirdetése, amely a fiktív Panau sziget légitársaságát, a Panau Air-t hirdeti machinimával. Természetesen a fenti két megoldás nyilván magukat a videójátékokat reklámozza, de nem csak játékgyártók élnek a machinimával. A Volvo V50 modellje egy 8 perces történetet mutatott be (egy rövidebb, reklám[szpot]?-szerű [trailer]?rel kiegészítve) – az Unreal Tournament nevű játék motorja alatt készítve – egy olyan férfiről, aki "belezuhant" a számítógépes játékba. Az autógyártó cég ezzel egy általa szponzorált machinima-versenyre hívta fel a figyelmet.
A klasszikusabb (márka)reklám szpotok formájában és céljából is megjelent a machinima a hirdetési piacon. Ilyen például a Toyota Tacoma hirdetése, amelyben a négykerék-meghajtásos pick-up vezényletével győzik le a tűzokádó sárkányt WoW-környezetben. Az IKEA és a Sims2 játék gyártójának közösen készített machinimája pedig nagyon jó példája a szórakoztató termékbemutatásnak.
Kapcsolódó linkek:
Machinima.com
Academy of Machinima Arts and Sciences (AMAS)
War of Internet Addiction videó
Seal of Nehahra
World of Warcraft alatt készült machnimák: www.warcraftmovies.com
Index.hu - Machinima, avagy filmforgatás videójátékkal
Volvo V50 machinima reklám trailer
RuneScape machinima reklámfilm-verseny döntősök
Panau Air reklám
Toyota Tacoma machinima reklám
IKEA hirdetés a Sims2-ben