A piac szegmentálásának folyamata tulajdonképpen öt fázisból épül fel:
1.
Azon dimenziók, paraméterek vagy más néven kritériumok azonosítása, amely mentén a vállalat szegmentálni kívánja a piacot.
2.
Az egyes piaci szegmensek profiljának kialakítása, jellemzőinek alapos feltérképezése.
3.
A kialakult szegmensek piaci potenciáljának felbecslése. Ebben a fázisban fontos megismerni a részpiacon tevékenykedő versenytársakat, valamint meghatározni a marketingeszközöket, amelyek segítségével ki tudjuk elégíteni a fogyasztói igényeket.
4.
A várható piaci részesedés kalkulációja fenti becslések alapján, egyúttal valamennyi szegmens esetén a kiválasztásuk esetén felmerülő költségek, illetve a belőlük nyerhető előnyök összevetése.
5.
Az egyes piaci szegmensekből származó előnyök összevetése a vállalati célokkal. Ez a fázis elsősorban a jövőbeli fejlődés szempontjából nélkülözhetetlen, hiszen a részpiacban rejlő további lehetőségeket értékeli ki (egyeztetve a cég megfogalmazott célkitűzéseivel).
A szegmentációs folyamat akkor teljes, ha annak végén a vállalat dönteni tud a megcélozni kívánt részpiacokról, azaz a kiválasztandó célcsoportról vagy célcsoportokról. A döntés magába foglalja azt is, hogy a cég hány szegmenst kíván tevékenyégével lefedni, valamint hogyan tudja a legjobb, legelőnyösebb, legígéretesebb szegmenseket azonosítani.