Márkafelépítés:
A P&G története
Az 1837-ben alapított The Procter & Gamble Company szappan- és gyertyakészítő családi vállalkozásként indult az Ohio állambeli Cincinnati városban, az Amerikai Egyesült Államokban. William Procter, az Angliából bevándorló gyertyakészítő és James Gamble, az ír származású szappankészítő valószínűleg sosem találkozott volna, ha nem veszik feleségül Olivia és Elizabeth Norris testvérpárt, akiknek édesapja meggyőzte újdonsült vőit arról, hogy váljanak üzleti partnerekké. Alexander Norris javaslatára 1837-ben alakult meg a Procter & Gamble vállalkozás.
1879-ben James Norris Gamble, az alapító fia, aki szakképzett vegyészként végzett, egy új, olcsó fehér szappant fejlesztett ki, amelynek minősége megfelelt a színvonalas, importált termékekével. Az "Ivory" (elefántcsont) név tökéletesen jellemezte a fehér szappan tiszta, gyengéd és tartós tulajdonságait. Harley Procter meggyőzte tulajdonostársait arról, hogy különítsenek el 11 000 dollárt az Ivory országos, hetente megjelenő újságban történő reklámozására.
1887-ben a munkásosztály helyi és országos szintű zavargásainak enyhítésére a P&G újító jellegű, profitmegosztáson alapuló programot indított a gyári munkásoknak. Ez az önkéntes program, amelynek ötlete William Cooper Proctertől, az alapító unokájától származik, érdekeltté tette az alkalmazottakat a cég jövőjében. William Cooper Procter azt szerette volna elérni, hogy az alkalmazottak rádöbbenjenek, milyen fontos szerepet játszanak a cég sikerében.
Az újításokra épülő cég, a P&G 1890-re már 30 különféle szappant gyártott. Az újfajta reklámozás, többek között az országos magazinokban megjelenő egész oldalas, színes reklámok eredményeképpen folyamatosan nőtt a P&G szappanok iránti igény. A rohamosan növekvő kereslet kielégítése céljából a cég terjeszkedni kezdett, és Cincinnatin kívül, Ivorydale-ben létrehozta első analitikai laboratóriumát, ahol a szappangyártás tanulmányozása folyt, a technológia továbbfejlesztése érdekében. Ez volt az amerikai ipar egyik első termékkutató laboratóriuma.
Az újításokat természetesen nem csak a kutatásokra és fejlesztésekre alapozták. Tanulmányozták és figyelembe vették a fogyasztói igényeket, így elmondható, hogy a P&G a piackutatás területén is úttörő szerepet játszott. A marketing szintén újfajta módon történt, többek között az úgynevezett "szappanoperák" sugárzásával a rádióban, továbbá termékmintákkal és különféle akciókkal csábították el az új ügyfeleket.
1911-ben dobta piacra a P&G a Crisco-t, az első tisztán növényi eredetű margarint. A Crisco egészségesebb volt, mint az állati eredetű zsír, és jóval gazdaságosabbnak bizonyult, mint a vaj. 1919-ben William Cooper Procter további lépéseket tett a cég és az alkalmazottak közötti kapcsolat intézményesítésére. Átírták a cégbejegyzést, amelybe bekerült az az irányelv, mely szerint "a cég és az alkalmazottak érdeke elválaszthatatlan egymástól".
A nagykereskedők időszakos felvásárlásai hullámzóvá tették a P&G termékek iránti keresletet, mely kötelező szabadságoltatásokat eredményezett az ivorydale-i gyárban. A P&G erre úgy reagált, hogy bejelentette, a jövőben kizárólag közvetlenül értékesíti termékeit, és ezt bizonyítandó, 450 ügynököt vett fel. Ez a változtatás kiegyenlítette a gyártást, csökkentette az időszakos elbocsátásokat, és szép lassan megváltoztatta a kereskedelmi értékesítés módját.
1939-ben alig öt hónap telt el a televízió amerikai megjelenése után, amikor a P&G - az első televíziós baseball-meccs közvetítése közben - bemutatta első televíziós reklámfilmjét (az Ivory szappanról). 1945-re a P&G közel 350 millió dolláros cég volt. Termékei az Egyesült Államok és Kanada területén egyaránt nagy népszerűségnek örvendtek - és a cég az angliai Thomas Hedley & Co., Ltd. felvásárlásával megtette az első lépéseket a tengerentúli területek meghódításáért. 108 évnyi sikeres üzletvitellel maga mögött a P&G óriási terjeszkedésbe kezdett.
A P&G 1946-ban dobta piacra a Tide-ot, az első jelentősebb új termékét az Ivory óta. A piacon lévő többi termékhez viszonyítva a Tide jóval hatékonyabb volt, és rövid időn belül óriási sikert aratott. E sikereknek köszönhetően a cég gyors növekedésnek indult, nem csak az új termékvariánsokat illetően, de új világrészek meghódításával is. A Tide megjelenését követő években a P&G több új iparágban is vezető helyet vívott ki magának. A Crest volt az első fluorid tartalmú fogkrém, amely az Amerikai Fogorvosok Egyesületének egyedülálló támogatásának köszönhetően piacvezetővé vált. A cég cellulózgyártó technológiájával beindult a vécépapír- és papírtörlőgyártás. Az 1961-ben megjelent Pampers pelenkákkal a P&G szó szerint az eldobható pelenkák szülőatyja. Még ezeknél az újításoknál is fontosabb, hogy a cég egyre nagyobb figyelmet szentelt a nemzetközi kereskedelemnek. Feltételezve, hogy az új területeken csak helyi képviseletek kialakításával lehetnek igazán sikeresek, a P&G először Mexikóban, majd Európában és Japánban hozott létre leányvállalatokat.
1980 óta a cég 250 termékét vásárló fogyasztóinak száma megnégyszereződött - ma már körülbelül ötmilliárdan használják a P&G termékeit a világ minden részén. A jól ismert termékek közé tartozik a Pampers, a Tide, az Ariel, az [Always]?, a Pantene, a Head&Shoulders, a Lenor, az Old Spice és a Blend-a-med. A P&G már több, mint 70 országban van jelen és termékeit 140 országban forgalmazzák. A P&G komoly szerepet játszik a gazdasági növekedésben és a világ életszínvonalának emelésében, hiszen világszerte több, mint 100 000 ember számára biztosít munkahelyet.
Kapcsolódó információk:
További termékek
Bonux
Alldays
Herbal Essences
Wash&Go
Blend-a-dent
Link