Médiapédia szócikk találomra
vírusmarketing
Általában a vírusmarketingről:
A vírusmarketing - a szájreklám mellett - a gerillamarketing kiemelt területe.
A kifejezést általában olyan gerillamarketinges eszköz és kampány leírására használják, amely az interneten vagy mobilkommunikációs eszközökön jelenik meg. A vírusmarketinggel kapcsolatos területek például a videók (pl. mms-ben) és videómegosztó oldalak, [e-mail]?-ek, közösségi portálok, a blogok, amatőr(nek látszó) weboldalak, chat roomok (csevegőszobák) és fórumok. A szó eredetileg ingyenes e-mail szolgáltatások (elsőként 1996-ban a Hotmail.com) marketinggyakorlatára utalt, amelyekben a kimenő e-mailek aljára automatikusan generált üzenetben hívták fel a szolgáltatásra a figyelmet. Ez az egyszerű kommunikációs aktivitás olyan folyamatokat indított be, amelyek terjedése leginkább egy járványhoz hasonlítható.
Másként megfogalmazva: "Vicces videókba, képekbe, flash animációkba, hangfájlokba, zenékbe vagy csak szimplán írásos pletykába ágyazunk reklámüzeneteket, amelyek humorosak, érdekesek, meghökkentők, tehát mindenképpen érdeklődésre tarthatnak számot, szóbeszédet gerjesztenek, majd ezeket online platformokon, ill. más digitális csatornákon kezdjük terjeszteni."
HipeRV, a Reklámvonal digitális média különszáma (Kaizer-Cseh-Varga: Buzz a magyar kibertérben)
Módszere, jellemzői:
A(z online) vírusmarketing szakít a hagyományos kommunikációs módszerrel, és egészen más módon juttatja el a reklámüzenetet a fogyasztóhoz, mint a klasszikus média: nem vásárolt médiafelületeken keresztül kommunikál (bár az ún. "seeding", tehát elindító fázisban sok esetben érdemes hagyományos módon is megjelenni), hanem az üzenet "erejére" és a célközönség aktivitására építve jut el minél több emberhez.
További jellemző, hogy az online vagy mobil vírus üzenet a kampány indítását követően "magára hagyja" az üzenetet a fogyasztókkal. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kampány elindítását követően a vírus marketernek (a vírus marketing kampányt indító személynek) egy idő után nem lesz lehetősége a kampány irányítására, befolyásolására. A vírusmarketing üzenet, ahogy kijutott az internetre vagy a mobiltelefóniába, önálló életre kel, hiszen a terjedésében nem a kiválasztott média játszik szerepet, hanem az reklámüzenet befogadói.
Éppen ezért vírusmarketing nem alkalmas bármilyen marketingkommunikációra, hiszen például a határidős promóciók esetén könnyen előfordulhat, hogy még évekkel a promóció lezárulta után is kering a vírus, ami ekkor már akár negatív hatással is lehet a cégre vagy a márkára.
Szereplők:
A reklámüzenet, avagy a vírus marketing film (kép, zene, szöveg stb.) befogadóinak szerepe, hogy megnézzék és továbbítsák az üzenetet más fogyasztó(k)nak.
A vírus útja: a vírus marketertől indul el, és egészen addig tart, amíg vagy már nem ér el további csomópontot, vagy már csak ugyanazokhoz a csomópontokhoz ér el még egyszer. Ebben az esetben ugyanis a már elért csomópont nem továbbítja újra azt az üzenetet, hiszen ezt már megjelenítette (pl. blogban) vagy már látta (személy esetén).
A csomópont (hub) olyan felhasználó vagy internetes oldal stb., amin keresztül további befogadóhoz jut el üzenetünk. Egy csomópont annál értékesebb, minél több befogadóhoz jut el általa a kommunikáció tárgya.
A továbbított formátum:
e-mail, sms, mms (benne például weboldal címével), videófájl (mpg, avi stb.), zene- vagy egyéb audiófájl (mp3), flash fájl (pl. játékoknál), exe fájl, word dokumentum, xls, pps/ppt.
Témája:
szórakoztató információ vagy hír, breaking-news, bennfentes(nek tűnő) információ, üzletek akciói, technikai "kütyük", sokkoló téma, humor, zene, intim tartalom, celebek stb.
Mérőszáma:
pass-along rate, minél magasabb ez a ráta, annál több egyén adta át az adott üzenetet/fájlt.
Kapcsolódó linkek:
Hogyan mérjük a vírusmarketing terjedését?
Vírusreklám-filmek:
A Neo Interactive online marketing ügynökség vírusreklám-film válogatása a Reklámzabálók rendezvényre:
http://virus-video.reklamzabalok.hu
Viral and buzz marketing association: http://www.vbma.net/