Business-to-business kommunikáció: olyan információközlés és kapcsolattartás, amelyet a hirdető nem fogyasztóival (B2C), hanem üzletfeleivel folytat. Sokkal inkább jellemző itt a többirányúság (a visszacsatolás, a párbeszéd), mint a fogyasztóknak szóló marketingkommunikációs üzenetek esetében. A B2B kommunikáció eszköztárában is eltér kissé a B2C-től, mivel jellegéhez, tartalmához és stílusához általában hatékonyabban illeszthetőek az olyan direkt csatornák, mint a címzett postai és elektronikus küldemények, az internetes (intranetes) felületek, a telemarketing, a sajtókapcsolatok, és az alkalomteremtés a személyes találkozásra (event marketing, tárgyalás-előkészítés).
A B2B kommunikációs tevékenység tartalmát és formáját is nagyban befolyásolja, hogy első ajánlattételre vagy korábbi kapcsolatok ápolására, illetve újraélesztésére irányul.
Bármi is legyen B2B kampányunk célja, számos nehézségbe ütközhetünk, de amennyiben a megfelelő b2b marketing eszközöket használjuk, gyorsan lekörözhetjük versenytársainkat.
Ha kifejezetten Facebookon szeretnénk ügyfeleinket megszerezni, az sem lehetetlen, sokak állításával ellentétben vannak működő b2b értékesítési technikák a Facebookon is.
"Két rövidítés, B2B = Business to Business: 'üzlettől üzletig', B2C = Business to Consumer: 'üzlettől vásárlóig'. Az üzlettől üzletig vagy üzletek közötti kereskedelem (B2B) termékek, szolgáltatások, információ vagy pénz üzletek közötti cseréjét jelenti. Az üzlettől a vásárlóig terjedő (B2C) kereskedelmen pedig a termékeknek, illetve a szolgáltatásoknak az üzlet és a fogyasztó közötti kereskedelmét értjük. A két jellegzetesen amerikai angol mozaikszó betűkből és számból álló kombináció, ahol a rövidítések közepén lévő 2 szám az angol nyelvben a to '-hoz, -hez, -höz' jelentésű elöljáróval való kiejtésbeli hasonlóság miatt szerepel, hiszen így rövidebben, gyorsabban lehet leírni ezt a rövidítést. A két szakkifejezés - főleg az e-kereskedelem terjedése miatt - egyre inkább közhasználatba kerül. Ezeknek a mozaikszavaknak a feloldása is angolul történik nálunk: magyar szövegkörnyezetben is business to business, illetve business to consumer formában használatos." |
Bódi Zoltán, Magyar Rádió Online
www.radio.hu