A digitális televíziózás napjaink egyik leginkább emlegetett telekommunikációs vívmánya. Jelentőségét jelzi, hogy az USA-ban idén tervezik az analóg műsorszolgáltatás leállítását. Hazánkban is javában folyik a digitális TV szolgáltatások és csomagok bevezetése és elterjesztése.
Az új technológia lényege, hogy a korábbinál jóval szélesebb és rugalmasabban összeválogatható csatornakínálatot nyújt, jobb képminőség érhető el és szórakoztató funkciókkal bővített.
Digitális tévé (DTV): az adás digitális jelfolyamként terjed a tévékészülékig. A készülék előtt egy ún. set top box van, ami jelátalakítóként működik, és általában extra funkciókat is tartalmaz. Ezek közül a leginkább elterjedtek az elektronikus programújság (electronic programme guide, EPG), a programozható műsorfelvétel (personal video recorder, PVR) és a házi videótéka (video on demand, VoD). Interaktív digitális tévé (IDTV): Az előbbieken túl van visszairányú kommunikációs csatorna, tehát lehetséges a tévénéző által kezdeményezett kommunikáció is. Ez egy sor további – internetezők széles körében ismert – szolgáltatást tesz lehetővé (pl. vásárlás, regisztrálás, chat stb.). Míg DTV szolgáltatás kialakítható kábeles, műholdas, internetes platformokon, IDTV szolgáltatások nyújtásához az internetes platform és (átalakításokkal) a kábeles platform lehet alkalmas.
A digitális tévézéssel kapcsolatos újfajta fogyasztói és hirdetői élmények az alábbi összehasonlító táblázat szerint foglalhatóak össze:
Tradicionális TV
|
Interaktív, digitális TV
|
Átlagos képminőség
|
Magas képminőség, HD
|
Átlagos csatornaszám
|
Rengeteg csatorna
|
Egyirányú kommunikáció
|
Kétirányú kommunikáció
|
One-to-many
|
Many-to-many
|
Passzív néző
|
Aktív néző
|
„Ad-interruption” modell, push
|
„Ad-permission” modell, pull
|
Szórakoztatás
|
Szórakoztatás, vásárlás, e-mail, játék stb.
|
Statikus tartalom
|
Dinamikus tartalom
|
VHS / VCR
|
PVR
|
DVD player
|
VoD
|
Nyomtatott TV-műsor
|
EPG
|
Teletext
|
TV-portál
|
Az IMS Research által közölt 2008-as becslés jelentős növekedéssel számol a szektorban: 2012-ig éves átlagban 11%-os bővülést prognosztizál a kutató cég világszinten. Ez 2012-ben 230 millió set top box szállítását jelenti. Ezen belül a leggyorsabb növekedést az IP alapú készülékek mutatják (37%-os átlagos éves növekedés), ami az interaktív digitális tévézés súlyának növekedésére utal a teljes digitális televíziós szektoron belül.
A magyar viszonyokat ehhez képest néhány éves elmaradás és az alacsony piaci penetráció jellemzi. A piacon elérhető digitális tévés csomagok ára még jócskán a sokcsatornás tévézés havi költsége fölé emelkedik (ez utóbbi 2007-ben 3 976 Ft volt).
A technológiai fejlődés által elérhetővé váló szolgáltatások közül a leghasznosabbnak a tökéletes kép- és hangminőséget tartják a megkérdezettek (86%-uk szerint hasznos vagy nagyon hasznos szolgáltatás), ezt követi a széles képernyős, nagyfelbontású műsorszolgáltatás (63%) és a műsorok tetszőleges időpontban történő nézhetősége (62%). Igény szerinti videózás, nagyobb csatornaválaszték, interaktív hálózati játékok iránt a válaszadók 25–50%-a érdeklődne.
Forrás: NHH
Magyarországi szereplők
A vezető hazai műsorelosztó cég 2008-ban vezette be digitális televíziós szolgáltatásait mind a műholdas, mind a kábeltelevíziós platformon. A szolgáltató weboldalán lévő 2008 szeptemberi adat szerint a digitális televíziós szolgáltatásokat mintegy 65 000-en veszik igénybe. A „tányéros tévé” magasabb csomagjaiban igénybe vehetők a PVR funkciók (megállítható, oda-visszatekerhető, visszajátszható, rögzíthető adás), míg kábelen az előbbieken túl HD (nagyfelbontású kép, magas képminőség) csatornák is elérhetők. Mindkét platformon elérhető az elektronikus műsorújság.
A legnagyobb távközlési vállalat 2006 novemberében indította el IPTV szolgáltatását, azóta kábelen (2007-től) és műholdon (2008 végétől) is szolgáltat digitális tévét. Az IPTV előfizetők száma 2009 márciusában 37 000, év végére tervezik átlépni az 50 000-es számot. A PVR funkciók mellett rugalmasan alakítható koktél csomagkínálat, mintegy 700 filmet kínáló házi videótéka szolgáltatás is az előfizetők rendelkezésére áll. Az origo hírek és szolgáltatások átcsomagolásával a felhasználók színes magazintartalmat böngészhetnek a távirányítóval, illetve kvíz és egyéb játékok, szavazások, digitális rádióadások, letölthető képernyővédők állnak rendelkezésre. Az elektronikus műsorújság szinkronizálható mobiltelefonnal és a webes felülettel, így például bármelyik platformon kiválasztható és felvételre jelölhető egy adott műsor vagy akár teljes sorozat.
Szintén telefonos és internetes infrastruktúrán nyújt IPTV szolgáltatást. Jelenleg PVR, műsorújság, videótéka, rádió, játékok állnak a felhasználók rendelkezésére, akik alapcsomagokra és extra csomagokra fizethetnek elő. Egyedi szolgáltatás a „Tegnap tévéje”, amivel bizonyos csatornák adása 24 vagy akár 72 órára visszamenőleg visszanézhető. Ehhez nem a set top box háttértárát, hanem egy központi kiszolgálót alkalmaznak.
Antenna Hungária
2005 decemberében indult az Antenna Digital nevű földfelszíni sugárzású digitális tévés szolgáltatás, melynek digitális alapfunkciói: az EPG, a HD minőség és rugalmasan választható programkínálat. A visszirány hiánya miatt az interaktivitást ez a platform (hasonlóan a műholdas platformokhoz) nem tudja biztosítani. Egy 2007-ben kiadott közlemény szerint az ügyfélszám 50 000 körül volt. A viszonylag magas szám nem új előfizetői bázist jelent, hanem a korábbi „analóg” ügyfelek kötelező szolgáltatás-váltása útján jött létre. 2009-től az Antenna Hungária elindította a MinDigTV szolgáltatását is, ami egy szűkebb (jelenleg néhány csatornás), de ingyenesen fogható és akár HD minőségű programkínálatból, valamint EPG szolgáltatásból áll.
További kábel- és műholdas szolgáltatók
Önálló piacra lépőként a HelloHD műholdas technológiával nyújt digitális tévés szolgáltatásokat (HD minőség, PVR, EPG), de eddig nem sikerült komoly ügyfélbázist építenie a magas belépési díj miatt. A számottevő ügyfélbázissal rendelkező kábel- és műholdas szolgáltatók (DigiTV, FiberNet stb.) várhatóan a következő években alakítják ki digitális televíziós szolgáltatásaikat.
NHH: „A Nemzeti Hírközlési Hatóság feladata az elektronikus hírközlési, postai és informatikai szolgáltatások piacai zavartalan, eredményes működésének és fejlődésének elősegítése. A hatóság a szolgáltatók és a felhasználók érdekeit egyaránt védi. Feladata a tisztességes, hatékony verseny kialakítása és fenntartása, valamint a szolgáltatók jogkövető magatartásának felügyelete.” (Forrás: NHH)
Forrás: Digitális Média Tények Könyve 2009