A kiállítás egy rendezvényforma, melynek témája különböző információkkal ellátott termékek, meghatározott tematika szerinti bemutatása, amely egy adott vásáron történik.
Jelentős piacbefolyásoló hatása van a vállalatok életében.
Célja, hogy az adott területen tevékenykedő cégek bemutathassák termékeiket, [vállalkozás]?ukat. Megkülönböztetünk termék-, kommunikációs-, illetve tájékozódási célokat.
Termékcélok:
- a vállalatok új termékeinek, illetve márkáinak bemutatása,
- a termék vagy márka bevezetése a kiállítás helyszínének piacán,
- ezen termékekkel kapcsolatos fejlesztések megismertetése.
Kommunikációs célok:
- a vállalatok, vagy márkáinak, termékeinek arculatának bevezetése, vagy erősítése,
- Kapcsolatfelvétel, kapcsolatépítés, kapcsolatápolás, kapcsolaterősítés a fogyasztókkal és a versenytársakkal egyaránt,
- a jelenlét presztízs értékű, így a vállalat igazolhatja piaci helyzet, valamint a versenytársak között a megjelenés egyfajta erődemonstráció,
- e három cél elsősorban [PR]?, illetve arculati funkció erősítésére szolgál.
Tájékozódási, kutatási célok:
- piaci trendek megismerése
- disztribúciós lehetőségek kihasználása
- versenytárs szondázás
- saját termék megítélésének vizsgálata
- különböző termékek és innovációs igények feltárása
- célcsoport igény kutatása
- adatbázis bővítés, differenciálás
A kiállítás egyedi, sajátos és komplex eszközrendszerrel rendelkezik, melyben a termékek vagy szolgáltatások megismertetése, valamint népszerűsítése az elsődleges szempont. Amennyiben egy cég megjelenik egy kiállításon, az várhatóan ismertség növekedést eredményez a vállalat számára, hisz a látogatók a kiállítás minden standjánál körülnéznek, illetve érdeklődnek, ezen felül a kiállítás az egyik legjobb versenytársfigyelő eszköz, továbbá például a nemzetközi kiállítás rendezvényeken a vállalkozások ingyenesen új piacokat találhatnak, új hazai és külföldi partnerekre tehetnek szert.
Mindez csak akkor jöhet létre, ha a kiállításon való részvétel a vállalat számára akadálymentesen alakul, de ehhez fontos előzetes lépésekre van szükség, precíz kiállítás-szervezésre.
Kiállítások csoportosítása:
- vonzáskörzet szerint:
- lokális
- regionális
- országos
- nemzetközi
- helye szerint:
- időtartama szerint:
- álló kiállítás
- időszaki kiállítás
- szakosodás szerint:
- általános kiállítás
- szakkiállítás
- célcsoportok, látogatók szerint:
- publikum kiállítás
- szakkiállítás
- szakmai kiállítás
- témája szerint:
- műtárgy kiállítás
- árubemutató kiállítás
- élőlények, természeti kincsek kiállítás
- börze
- hobbi kiállítás
- helyi történeti kiállítás
- emlékkiállítás
- műszaki, természettudományi kiállítás
- egyéb kiállítás