Médiakapcsolatok media relations
A médiakapcsolatok talán az első szó, ami eszünkbe jut, ha meglátjuk a bűvös két betűt – [pr]?.
A világ nem létezhet definíciók nélkül, így essünk túl ezen már rögtön az elején!
A Definíció: A nyomtatott és elektronikus média intézményeivel, a szerkesztõségekkel, a kiadókkal és azok munkatársaival, valamint az újságírókkal fenntartott kapcsolatok szervezése a szervezet publicitása érdekében, a szervezet iránti érdeklõdés fenntartásával. A médiakapcsolatok gyûjtõkategória: a kiadói a szerkesztõségi és az újságírói kapcsolatok tartoznak ide. Magyar nyelven és röviden: a médiakapcsolatok során a kommunikációs szakember fontos és érthető információkkal segíti a médiát, időt és pénzt takarítva meg így ügyfelének és az újságíróknak is.
A médiakapcsolatoknak különösen a mai rohanó világban van kulcsjelentősége. Napjainkban a média a nap 24 órájában, a hét minden napján „pörög” – mindig újabb és mindig frissebb információkkal látja el közönségét. A „24/7 – hírfolyam” valamennyiünk életébe beépült, így az a „mainstream” (minden közönséghez szóló) média, amely nem a fenti elv szerint működik, azonnal kihullik a versenyből.
Az újságírók és a média emberei folyamatos nyomás alatt vannak, hogy újabb, frissebb, a versenytársaiknál jobb híreket adhassanak a nézőknek és olvasóknak. Az újságírókra különösen igaz a mondás: „Időből soha nincs elég.” Felkutatni és elérni a megfelelő embereket, érthető formába rázni az információt, mindezt gyakran több szálon, sőt egyszerre több témával kapcsolatban… nem egyszerű a dolguk.
A kommunikációs szakember itt lép be a képbe.
Egyrészt, ő már birtokában a megfelelő információknak, már beszélt az érintett emberekkel, elválasztotta a fontos információt a lényegtelen töltelékszövegtől és érthető formában elkészítette az anyagot. A kommunikációs szakember ráadásul ismeri az újságírókat – tudja, hogy milyen témáról írnak szívesen és milyen igényeik vannak. Ha a média képviselőjének további információkra van szüksége, akkor „pr-hősünk” jár utána ezeknek.
Magyarul: segít a médiának, hogy az olvasók/nézők a legjobb és legfrissebb információkat kaphassák meg.
A médiakapcsolatok eszközei:
- sajtótájékoztató
- sajtó-háttérbeszélgetés
- sajtóreggeli, sajtóebéd, sajtóvacsora
- sajtóközlemény
- interjú, riport, stúdióbeszélgetések
Egy rövid gondolat erejéig térjünk ki az ún. „pr-cikkre”. Elsősorban azért tesszük ezt, mert elég nagy a zavar a fejekben ezzel a nem létező fogalommal kapcsolatban.
A „pr-cikk” egy helytelen magyar fordítás eredménye, amelynek eredetije az ún. advertorial. Az advertorial az „advertising” (hirdetés) és az „editorial” (szerkesztőségi cikk) szavak összevonásából született. Ezeket a cikkeket nevezzük „X-es cikkeknek”, mert a lap egyik sarkában egy X jel mutatja, hogy egy szerkesztőségi cikk formájában megírt hirdetésről beszélünk. Ezért a hirdető tehát komoly pénzeket fizet.